איגוד המוסכים בישראל

הכן רכבך לחורף

כל שנה, לקראת החורף, יוצא לדרך מבצע “הכן רכבך לחורף” (המתקיים מאז שנת 1967), מטעם פורום ארגוני הרכב ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

עם בוא החורף, חפש את התווית הרשמית של פורום  ארגוני הרכב והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בדיקת הרכב הינה הכרחית כיון שתנאי הכביש משתנים.

במסגרת מבצע בדיקות הבטיחות לרכב, מוצע לכל בעל רכב הנכנס למוסכים המשתתפים במבצע, לערוך בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף (בחינם). רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב ומהווה אסמכתא לביצועה וגם יקנו לבעל הרכב שקט נפשי וביטחון כי הוא משתמש ברכב תקין ולא מסוכן. נערכות 2 סוגי בדיקות. האחת, בדיקה בטיחות מקיפה לרכב הבודקת את תקינות בלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות. ואילו השנייה, בדיקת צמיגים מקיפה, אותה ניתן לבצע אך ורק בצמיגיות, ועבורה יקבל בעל הרכב תווית תקינות נפרדת. מי ש’עבר’ את הבדיקה, וקיבל את התווית יכול להיות בטוח בתקינות רכבו וליהנות מ’מעבר מהיר’ בתחנות הבדיקה של המשטרה ומשרד התחבורה.

בנוסף, במהלך חודשי החורף מוציא משרד התחבורה ניידות בדיקה המוצבות בעורקי התנועה העיקריים ועוצרות כלי רכב מכל הסוגים, לבדיקת תקינות. רכב שנתגלה בו ליקוי בטיחותי, מקבל קנס ע”י השוטר המוצב בניידת ובמידה והליקוי חמור במיוחד, כגון: בלמים, צמיגים, הגה וכדומה – הרכב מורד מידית מהכביש!

משאיות ואוטובוסים מחויבים על פי חוק לבצע בדיקת חורף. אי ביצוע הבדיקה הינה עבירה (כמו לא להעביר את הרכב טסט שנתי).

חשיבות המבצע אינה טמונה בהימנעות מקבלת קנסות, אלא בעידוד נהיגה ברכב תקין ובטיחותי גם בתנאי כביש משתנים (ולא להימנות כחלק מהסטטיסטיקה המזעזעת של הרוגים ונפגעים בתאונות הדרכים!).

במהלך חודש יולי 2012 פורסמו נתוניCECRA  (הארגון האירופי לסחר ושרותי רכב) באשר לתרומת הכשל הטכני לתאונות דרכים עם נפגעים באירופה. מסקנות סקר הן כי ככל שתהיה העמקה של רמת בדיקת הרכב, הדבר יגרום לשקיפות רבה יותר של המצב המכני שלו, דבר משמעותי בעיקר כשמדובר בכלי הרכב שיש בהם סיכון. כך נגדיל את מספר כלי הרכב התקינים הנעים על הכבישים ונפחית את כמות הנפגעים בתאונות דרכים

החורף הישראלי, מצליח תמיד להפתיע את הכביש (ואת הנהגים). המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם הוא כמעט תמיד ‘גשם ראשון’, שמערבב בין שמן מנועים (שהצטבר על הכביש) לבין מים, תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים, או ‘כמעט תקינים’, מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה. הזנחה של מערכות בטיחותיות, כמו צמיגים, בלמים, או מגבים, יכולה להפוך גם את המכונית החדשה ביותר – למסוכנת בפוטנציה, לכן מחייב החוק משאיות, אוטובוסים, ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. לגבי רכב פרטי, האחריות הינה של הנהג. החוק אמנם מחייב את הנהגים לנסוע ברכב תקין כל ימות השנה, אך בתקופת החורף, הופך הנושא ליותר משמעותי לאור תנאי הכביש ומספר התאונות הגבוה בתקופה זו.

פורום ארגוני הרכב גיבש מפרט מקצועי מקיף לבדיקה אשר קיבל את אישור משרד התחבורה, והחלה פעילות הסברתית רחבת היקף לכלל העוסקים בתחום. פעילות זו הוכתרה בהצלחה ויבואני רכב רבים, מוסכים וסוכנויות, ארגוני תחבורה ואף חברות השכרה לוקחים בו חלק. אלו, מציעים ללקוחותיהם לבדוק את רכבם ולנהוג בטוח! לא כל נותני השרות בענף הרכב הסכימו לספק את הבדיקות בחינם (בעבר עלות הבדיקה עמדה על 40 ₪), אך למרות זאת, רבים נרשמים למבצע. המוסכים החברים באיגוד המוסכים לא גובים תשלום על הבדיקה, ממוצע מספר כלי הרכב המבצעים בדיקת חורף בישראל, מידי שנה (ביוזמתם האישית של הנהגים), עומד על כ-100,000 כלי רכב שונים. המבצע מתקיים, מידי שנה, בחודשים נובמבר – ינואר במוסכים מורשים ומכוני רישוי ברחבי הארץ.

אל תתפסו בלי המדבקה!

עצות חשובות לנהיגת חורף

צמיגים  

בטיחות הצמיג חשובה במיוחד. צמיגי הרכב הם הקשר היחיד שלך לכביש. חשיבות תקינות הצמיג עלולה להוות את ההבדל שבין חיים למות. בבחירת והתקנת צמיג יש להקפיד על מידות נכונות, עמידות בתקנים, עומק אויר, לחץ חריצים ועוד.

בין התאריכים  11.11 ועד16.11 יעמדו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לרשות הציבור על מנת לבצע בדיקות תקינות לצמיגים.

מומלץ לבדוק לחץ אויר אחת לשבועיים כשהצמיגים קרים, כולל בצמיג הרזרבי. בעת מילוי האוויר בצמיגים יש לוודא שלחץ האוויר מכויל בהתאם להוראת יצרן הרכב.

יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנו מייד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג.

ערכת חירום 

מומלץ שתמיד תהיה ברכב “ערכת חירום” כדי למנוע מצבים לא נעימים בהם הרכב שובק חיים באמצע הדרך ובמיוחד כאשר מדובר בתקופת החורף.

בערכה כזאת מומלץ לכלול משולש אזהרה, נורות מתאימות לתאורה קדמית ואחורית, כבלי התנעה, אפוד זוהר, פנס, מגבה (ג’ק) וכלי עבודה.

מגבים  

חשיבות מגבים תקינים בחורף איננה מוטלת בספק. מגבים תקינים קדמיים ואחוריים יאפשרו לכם ראות טובה ביום גשום במיוחד. הקיץ מייבש את המגבים ולכן לקראת החורף יש להחליפם כדי שעבודתם תהיה יעילה. כמובן שבנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.

מערכת המתלים וההיגוי  

דאגו לבקש בבדיקת החורף במוסך לבדוק את כיוון ואיזון של מערכת המתלים וההיגוי. מכונית מאוזנת תמנע שחיקה לא אחידה של הצמיגים ותוודא אחיזה בטוחה בכל תנאי הדרך.

מערכת החשמל

ראות ונראות: על פי חוק, החל מה- 1 לנובמבר חובה להדליק אורות גם ביום בדרכים בינעירוניות.

חשוב לוודא שהתאורה תקינה ומספקת. כיסוי המנורה צריך להיות נקי משברים, סדקים ומלכלוך.

מערכת חימום-קירור-מיזוג  

חשוב לבדוק את מערכת המיזוג בעיקר בכלל הפונקציה של הפשרת האדים. אדים על השמשה מפריעים ומציקים במהלך הנסיעה. כדי להסיר את האדים ביעילות ובמהירות מומלץ להפעיל חימום מרבי ביחד עם פונקציית הפשרת האדים.

עשה זאת בעצמך – אילו דברים ניתן לבדוק ברכב לבד לקראת החורף?

  1. נוזל קירור – עדיף להשתמש בנוזל קירור מיוחד ולא במים רגילים. יש לוודא כי מפלס נוזל הקירור לא ירד מתחת לקו המינימום. את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר לאחר מספר שעות של מנוחה. אין לפתוח מכסה ולבדוק את המערכת כשהמנוע חם: פתחי את מיכל המים, בגוף המים יש שני קוים – מינימום ומקסימום, הכמות צריכה להיות קרובה למקסימום, במידה ואין זה כך, הוסיף מים. לאחר מילוי המים, סגור היטב את הפקק. חוסר בנוזל קירור לרוב מעיד על בעיה, לכן בדוק שוב לאחר מספר ימים, במידה והמיכל ממשיך להתרוקן, פנה למוסך שלך.
  2. שמן מנוע–  על מנת שבדיקת השמן תהיה יעילה יש להמתין מעט עם מנוע כבוי עד שכל השמן ירד לאגן, מפני שכאשר המנוע פועל השמן מתפזר בחלל המנוע. יש לעמוד על משטח אופקי וישר על מנת לאזן את מפלס השמן ואז הבדיקה שנעשית בעזרת מדיד מיוחד תהיה יעילה, ונכונה. השמן צריך להגיע עד לגובה הסימון העליון במדיד.
  3. מצבר – חיי מצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים. תלוי בטיב וסוג המצבר. יש לבדוק מפלס נוזל אחת לחודש (לא בכל סוגי המצברים ניתן לבדוק את מפלס הנוזל), פתח את הפקקים ובדוק כי מפלס המים תקין (בגובה לוחיות העופרת), עודף נוזל יקצר את חיי המצבר. במידה וחסר נוזל יש למלא בנוזל למצברים בלבד (מים מזוקקים), לא מים רגילים. בדוק גם האם הצטברה קורוזיה מסביב לדפנות המצבר, במידה וכן, יש לנקות במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים. במידה וההנעה אורכת זמן ממושך יותר, הרכב אינו מניע, ישנם תקתוקים מכיוון הסטרטר בניסיון ההנעה, אורות לוח המחוונים מעומעמים או שקשה לנתק את האימובילייזר ולנטרלו – זה אומר שהמצבר חלש ומומלץ להחליפו. היוועץ באנשי מקצוע לפני ההתקנה.
  4. פנסים – פנסים הם החלק הבטיחותי ביותר ברכב. וודא כי הנורות תקינות ואינן שרופות. במידה והנורות תקינות והפנסים עדיין לא מתפקדים, יש לגשת למוסך לבדיקה. וודאי כי הפנסים אינם שבורים וכי הם מכוונים. במידה והאור המופץ מהפנסים אינו ממוקד (מכוון) למקום הנכון בפני הדרך, הדרך לא נראית כנדרש והאור עלול לסנוור את הנהגים המתקרבים. פנסים ניתן לכוון רק במוסך מוסמך.
  5. צמיגים – בדוק כי לחץ האוויר בצמיגים הינו על פי הוראות היצרן. כמו כן,  יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנה מיד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג. מומלץ לא להתקין צמיגים שחלפו 6 שנים ממועד ייצורם. איך בודקים את תאריך הייצור? על כל צמיג   מוטבע תאריך הייצור בקוד בן 4 ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. כך למשל צמיג שנושא את הקוד 3404 יוצר בשבוע ה-34 של שנת 2004. ההטבעה  מצויה בדופן  הצמיג, קרוב למקום בו מתקבע הצמיג בחישוק. ולמה זה חשוב? כי הצמיג מתבלה גם חיצונית וגם מבפנים ולא מומלץ להשתמש בצמיג ישן – בכל מקרה צמיג שכזה חייב להיבדק אצל צמיגאי מוסמך.
  6. מגבים – בדקי כי לשונית המגב איננה יבשה או קרועה. ממוצע החיים של מגב בתנאי האקלים הישראלי הוא כשנה. כמובן שבנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.
  7. בלמים – יש לבדוק את בלמי הרכב בהתאם להוראות היצרן ובמקרים של רעשים בבלימה, כשדוושת הבלם נהיית “ספוגית” וממשיכה לרדת לאחר תום בלימה ובכל מקרה של חשד או חשש לתקלה.

חורף בטוח!