פעמים רבות אני שומע מבעלי מוסכים את הטיעון/שאלה : "מה
האיגוד עושה עבורי ומדוע אני צריך להיות חבר באיגוד?!"
ועל שאלה זו אני מבקש לענות באופן מפורט השבוע.
מהו האיגוד?
אולי לא כולם יודעים (ואולי חלקכם כבר שכח...) - האיגוד
אינו גוף למטרות רווח (מלכ"ר), אלא גוף שתכלית התאגדותו
הינה טובת חבריו, בשילוב עם טובת כלל הציבור (הן פורום
התיקון הבטוח והן האיגוד בראשותי, מובילים קו צרכני המשלב
את תועלות בעלי המוסכים עם תועלות כלל הציבור).
האיגוד הינו איגוד מקצועי – גילדה. "גילדה" מוגדרת ב-
ויקיפדיה באופן הבא:
"בעלי מקצוע משותף מתאגדים פעמים רבות לשם הגנה על אינטרסים
משותפים של כל העוסקים במקצוע. בימי הביניים נקראה התאגדות
כזו בשם גילדה. במקצועות חופשיים מסוימים מתקיים רעיון
הגילדה עד ימינו. דוגמה לכך היא מקצוע עריכת דין, שהגילדה
שלו, לשכת עורכי הדין, עוסקת ברישוי העוסקים בתחום זה,
בהסדרת היחסים בין עורכי הדין, בקביעת תעריפי מינימום
וכדומה. מעמדה של גילדה חזקה זו מעוגן בחוק לשכת עורכי
הדין."
הרעות החולות הפושטות במחוזותינו מוכרות לכולנו ואיני
צריך להכביר:
1. מקצוע תיקון הרכב נשלט במחוזות מסוימים ובנתחי שוק
גדולים על ידי חברות פיננסיות (ביטוח, ליסינג וכד') שהאינטרסים
שלהן זרים לחלוטין לאלו שלנו;
2. פריחה חסרת תקדים של מוסכים ומכונאי "מדרכה" (המפרסמים
את מרכולתם ללא בושה ומורא באתרי האינטרנט השונים) אשר
פועלים ללא רישוי, ללא עמידה בתקנים ותוך כדי צפצוף על
שלטון החוק והרשויות (על פי דיווחי יחידת אתגר ועל פי ממצאינו,
מתנהלים מאות מוסכים ללא רישוי מקצועי וללא רישוי עסקים,
באין מפריע וללא קיום החובות החוקיות. בנוסף להם, מתנהלים
להם רכבי תיקון הדרך הפועלים על בסיס רישוי חילוץ ו/או
ללא רישוי כלל ומתקנים רכבים ברחובות - ללא מתקנים ותוך
סיכון - וע"פ אחד הפרסומים באינטרנט מבצעים : "טיפול
תקופתי בבית הלקוח"!);
3. הרשויות הנהנות ממיסי החברים (רשויות מקומיות, משרד התחבורה, משרד האוצר,
משרד התמ"ת, משרד המשפטים ומשטרת ישראל) ואשר עליהן מוטלת
החובה למגר את תופעת ה"חפארים"
– אינן אוכפות את החוק ואינן עושות דבר, למעט גביית תשלומים
מאיתנו, המוסכים בעלי הרשיונות
ומשלמי המיסים;
עובדה היא, כי פרנסתנו הולכת ונעלמת, או ליתר דיוק – "נודדת"
אל כיסי החברות הפיננסיות, אל המדרכות ואל מעבר לקו הירוק.
אלו אינן תופעות אשר המוסך הבודד יכול לעמוד כנגדן לבדו,
להיפך – המוסך, כבודד, נרמס ונשחק.
האם השינוי המיוחל יבוא בנקיטת קו ההתעלמות והייאוש: "מה
עושים עבורי וכד'" או שמציאות זו תשתנה רק אם נשפר ונחזק
את כוחה של הגילדה שלנו?
מדינאי דגול פעם אמר: "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות
בשבילך אלא מה אתה יכול לעשות בשביל המדינה". בימים טרופים
אלו, על כולנו לעשות בשביל האיגוד, על מנת לחזקו ולאפשר לו לתת לכם חזרה, לעשות
למען כולנו. המציאות – הן במקצועות אחרים והן במקצוע שלנו
– הוכיחה, כי רק כאשר מתאגדים ופועלים בעלי אותו מקצוע
במשותף במסגרת איגוד מקצועי חזק – הם משיגים את מטרותיהם
הפרטיות כבעלי מקצוע. גילדות חזקות ואסרטיביות לוקחות
את גורלן לידיהן ומשפיעות על השווקים ועל הגורמים המשפיעים
במדינה כי יבצעו את המוטל עליהן ללא מורא ופחד.
לאיגוד מעמד ומקום מכובד ומוכר בקרב הרשויות והגופים השונים,
אלא ש- "במאזן האימה" שלנו אל מול הרשויות, אנו חייבים
להיות הגוף המאגד את המאסה הקריטית של מוסכי ישראל, שכן
ככל שנאגד יותר חברים – יגדל כוח המיקוח והדרישה שלנו.
ההישגים היפים שהשגנו במהלך השנים האחרונות בתחום הרכב
– הושגו כולם רק כתוצאת פעילות איגודית
(ולא כתוצאת פעילויות "פיראטיות" או פרטניות כאלו ואחרות).
להלן דוגמא מהימים האחרונים להישג בתחום הזה שהינו הישג
שכולו תוצר של שיתוף פעולה בין חברי איגוד שונים אשר יזמו
הצטרפו ותרמו ביחד עימי לדחיפת חובת הרישוי לחברות הליסינג
התפעולי לפני כשנתיים ולאחר שהמלצותינו התקבלו ברובן על
ידי הצוות המקצועי של
משרד התחבורה, נכתבו התקנות אשר בימים
אלה ייכנסו לתוקף על בסיס חתימת השר.
לחץ לצפייה בכתבה ב'גלובס'
תקנות אלה ורבות אחרות אינן נעשות מאליהן והדרך להנעתן
עד יישום דורשת ידע ובקיאות, ארגון מקצועי, ניהול ובחירה
נכונה של אנשי מקצוע מכל תחומי הפעילות (מקצועית ומשפטית).
חברי גילדה מקצועית החיים בסביבה
עויינת כמונו, אין להם את הפריבילגיה להתעמת בינם
לבין עצמם על זוטות וזאת תחת להתאחד, להתחזק ולוודא כי
בכל מוסך בישראל יתקיימו חובות שווים, וזכות לתחרות הוגנת
שתעניק גם את היכולת לפתח ולהעשיר את היכולת המקצועית
והבטיחותית העולה ממנה לכל בעל מוסך חוקי בישראל.
אני קורא מעל במה זו לבעלי המוסכים בישראל, להצטרף לאיגוד המוסכים בישראל ולפעילותיו
הציבוריות בכל הדרכים העומדות לרשותו : 1.) תשלום מיסי
חבר. 2.) העברת ידע. 3.) הגעה לכנסים ולדיונים. 4.) דיווח
5.) כל רעיון וכל הצעה לשיפור. 6.) הצטרפות לעשייה ולתרומה
הציבורית.
חג עצמאות שמח,
רונן לוי,
יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל