איגוד המוסכים בישראל

ניוזלטר ראש השנה 2018

 

 

חבר וקולגה יקר,

בפרוס השנה החדשה, תשע”ט, אני מעוניין לברך אותך באופן אישי בברכת שנה טובה ופורייה.

בשנים האחרונות העוסקים בענף הרכב באופן חווים שינוי חד וקיצוני הנובע ממשתנים רבים :

פגיעה בזכויות הבסיסיות של העסקים הקטנים (שוויון, חופש תחרות, מימון וכד’), ריכוזיות,  יוקר הפעלת העסק, חוסר בכוח אדם מקצועי במוסכים ובבתי הספר, התפתחות טכנולוגית מואצת, שוק חלקי החילוף (ייבוא מסיבי מאסיה, ייבוא חופשי ללא תקינת איכות, חלקים משומשים, חלקים גנובים ועוד).

פגיעה שיטתית בארגונים המייצגים עסקים קטנים ובינוניים : מניעת כלים בסיסיים ושוויוניים לצורכי ניהול מאבקים וניהול מו”מ משקי – חקיקה המגבילה איגודים מקצועיים, הסתרת מידע חיוני הנמצא ברשות הרגולטור ה”מפקח” על גופים ריכוזיים, הסתרת מידע מדיוני הרגולטורים בינם ובין עצמם והסתרת מידע על ניהול דיונים עם נציגי העסקים הגדולים בכל הקשור לחסמי גישה ללקוחות פוטנציאלים, פגיעה בכלכלת הארגונים המייצגים עסקים קטנים.

בכל זאת הצלחנו בעמל רב וכנגד כל הסיכויים להביא בשורה ולהניח הישגים גדולים לציבור שלנו ולציבור בעלי הרכב בישראל בתחום החקיקה. אבל הממשלה בשלה – הישגים אלה נמצאים ב”הקפאה” במשרד התחבורה מזה למעלה משנתיים. על כן, בשלב זה ההחלטות, סעיפי החוק והסיכומים בין ארגוניים עם הרגולטור והמחוקק לא מיושמים והעסקים הקטנים בתחום הרכב ממשיכים להינזק.

התקינה האמורה ליישם את החוק ואת ההסכמות, ושעדיין מעוכבת על שום מה, מתייחסת לשינויים בתחומים הבאים :

איסור השפעה על שמאי רכב, ביטול שיטת מוסכי ההסדר הנוכחית, ביטול מוחלט של עוולת ההפניות למוסכים באמצעות שוחד לסוכני ביטוח ו/או באמצעות מנגנון ההשתתפות העצמית, ביטול השליטה של חברות הביטוח על מיהות המתקן, על מהות התיקון ועל גובה ועל חישוב תעריפי עבודה וצבע, תקנות ל”מוסך מומחה” (אפשרות לשדרוג המומחיות של מוסכים על דגמי רכב ספציפיים מתוצרים ספציפיים), תקנות להנגשת המידע הטכני העדכני מבית יצרני הרכב לכלל המוסכים, תקנות לצמצום בעלות יבואני רכב על מוסכי רשת והרחבת התחרות האנכית, איסור השפעה של יבואני רכב על מוסכי השירות שלהם, תקנות בתחום הצמיגים, אכיפה אפקטיבית כנגד מוסכים ומתקנים פיראטיים, וועדות הסמכה ומשמעת, שינוי מסלולי ההסמכה ותוכניות הלימודים ועוד.

הרפורמה של שר התחבורה הייתה יכולה להניע בשורה חשובה לציבור העוסקים ולציבור הלקוחות אך היא מוקפאת מעל לשנתיים במשרדי השר…                

למרות האמור הנהלת האיגוד החליטה להשקיע ולהכין את בעלי המקצועות לדור הרכב החדש ולשינוי המתהווה בכל הקשור לרכב העתידי ולתחבורה העתידית – כלי רכב חשמליים, ממסרות חדשות, דו-גלגלי, חידושים בתחום הצמיגים, חידושים בתחום מרכבי הרכב, מערכות בטיחות ומערכות אוטונומיות ועוד. במקביל אנו פועלים לשינוי המסלולים לרכישת מקצועי הרכב ובכלל זה – שינוי הוותק, שינוי תכניות הלימוד, שינוי שיטת הבחינות וכד’ – כל זאת על מנת להנגיש את מקצועות הרכב באופן מהיר וסביר למעוניינים לעסוק בתחום.

בכדי ליישם כנדרש את האמור הקמנו שתי מכללות חדשות בקרית-אתא ובב”ש, הרחבנו מעט את סניף ירושלים והתחלנו לשפץ את בית האיגוד בת”א. לפי כך, בשנת תשע”ט נוכל לקלוט את רוב הביקוש להכשרות בוגרים בתחום הרכב בישראל למעט הכשרות הנדסאים.

IGA Meisterschule Israel

מכללת מאייסטר – איגוד המוסכים ישראל

בכדי לייצר אלטרנטיבה יעילה יותר  איגוד המוסכים הוסמך והפך לשלוחה של מרכז הבחינות בשטוטגרט ובעתיד הקרוב (אנו בשלב גיוסי מורים וציוד מותאם) נתחיל ללמד ולהסמיך את המתאימים לתעודת המאייסטר היוקרתית לרכב עד 3.5 טון שכוללת הסמכה לעבודה במתח גבוה (חשמלי והיברידי) ושמוכרת בכלל מדינות האיחוד האירופי. הלימודים יהיו לפי תכנית הלימודים וההסמכה הפדראלית בגרמניה של מקצוע המכטרוניקה (מקביל לתואר “אוטוטק” בישראל) ומערך הבחינות יתבצע בפיקוח בוחנים מגרמניה. בהמשך נייבא גם את תכניות הלימוד ונסמיך מדריכים ובוחנים למכטרוניקה לרכב כבד וכן לדו-גלגלי, מרכב וצבע וצמיגים.

תנאי קבלה לקורס מייסטר למקצוע המכטרוניקה בישראל:

  1. תעודת אוטוטק רמה א’/ אוטוטרוניקה רמה א’/ סוג 01 במכ”ר ו-01 בחש”ר
  2. בחינות כניסה:

–           בבחינה באנגלית (בעלי הישגים נמוכים יעברו קורסים מקוונים ופרונטאליים) .

–           בבחינה במחשבים.

–           ועדת קבלה.

  • למי שאינו עומד בחלק מהקריטריונים, תעמיד לרשותו המכללה מכינה הכוללת את   

            הקורסים:

–           קורס אוטוטק רמה א’

–           קורס מקוון באנגלית.

–           קורס במחשבים.

  מועמדים בעלי תעודת הנדסאי מכונות-רכב/ מנהלים מקצועיים במכ”ר וחש”ר שיעברו בהצלחה את בחינות הסף של כל אחת מחמשת הדיסציפלינות, יקבלו פטור מלימודי הדיסציפלינה הרלוונטית        (אי עמידה בבחינות תחייב את המועמד בקורס מלא).

מתכונת הלימודים:

לימודי בוקר מלא: 5 ימים בשבוע

לימודי בוקר משולבים: יומיים בשבוע בוקר + פעם אחת בשבוע ערב.

לימודי ערב משולבים: 3 פעמים בשבוע + שישי לימודי בוקר.

מתכונת הקורסים:

  • קורסי מבוא מקוונים + בחינה מקוונת ( ציון עובר מהווה תנאי כניסה לקורסי החובה) .
  • קורסי חובה + בחינה פנימית בתום הקורס.

בחינות:

  • 4 בחינת סיכום תיאורטיות בכל אחת מהדיסציפלינות.
  • בחינה אחת מעשית.

החלה ההרשמה למחזור הראשון שייערך במקביל בשלושת מרכזי הלימוד שלנו – ת”א, קריית-אתא וב”ש.

לבירורים ולהרשמה  : 03-5453222

שנה טובה, בטוחה, פורייה ומוצלחת לך ולכל בני ביתך.

רונן לוי, יו”ר