המהדורה
המרכזית -רונן לוי
אובדן להלכה - אובדן העצות
השבוע תמכה הממשלה בטיוטת
החוק להגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים
(תיקון),התשע"ג-2013
לצערנו, טיוטת הצעה זו הוגשה לעיוננו רק בבוקר הגשתה לועדת השרים ולא
כפי שנדרש בהליך חקיקה תקין: היוועצות עם
גורמים רלוונטיים (לא ברור אם קולם של רוכשי הגרוטאות נשמע ושל המוסכים
- בטוח שלא נשמע לפני הגשת הטיוטה), איסוף עובדות, כללי הצדק הטבעיים
וכד'.
בשנת 2007 נכנס לתוקפו חוק
הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים, שנועד
לטפל בנושא גניבות הרכב, שיקומי הרכב הלא-חוקיים והרשלניים, הונאות
בסחר רכב משומש וכמובן - בבעיות הבטיחות בכביש. טיוטת התיקון לחוק
שאושרה בממשלה השבוע, מבקשת לתקן ולשפר את החוק על מנת לייעל את אכיפתו
ואת יישומו האופטימאלי. כיום, יחידת אתגר במשטרת ישראל אמונה על אכיפת
החוק, אך פעילותה איננה אפקטיבית דיה וזאת בגלל פרצות הקיימות בחוק
ושמונעות ממנה לשפר את תוצאות הפעילות החיובית שלה.
אנו מאוכזבים
מהעובדה שמשרדי הממשלה (בט"פ ותחבורה) האמונים על החוק גוררים רגליים
במשך 6 שנים ו"מתקנים" רק עתה את שידוע היה ככשל עוד בהליך קידום
החקיקה בשנת 2005. כפי שתוכלו לראות ולעיין - רבים מסעיפי התיקון
וניסוחם מהווים "תיקון קוסמטי" ולא מהותי. חלק ניכר מהתיקונים הם
תיקונים אנמיים ועקיפים שלא יפתרו את בעיית האובדן להלכה, לא את בעיית
הסוחרים הלא מורשים, לא יתקנו את האפליה הקיימת כיום בין חובות חברות
הביטוח לחובות חברות הליסינג, וחלקם אפילו "מעודדים" ,שלא במכוון אולי,
פעילות "שחורה" ומסוכנת עם מוסכים פיראטיים.
הזדעזעתי ממש מלקרוא סעיף
נוסף בחוק המציע לחייב אדם שרכש רכב שניזוק שלא לשימוש עצמי מחברת
ביטוח או מחברת ליסינג לתקן רק במוסך מורשה. אז מה עם אדם שרכש רכב
לשימושו העצמי? ל"אדם" זה מותר לשקם את הרכב במוסך לא חוקי ובאמצעות
חלקים גנובים? יוצא מכך כי תיקון אומלל זה לחוק הקיים מתיר לאדם פרטי
לתקן את הרכב במוסך פיראטי שאין לו רישיון ממשרד התחבורה ושאינו מפוקח.
בכך ניתן היתר חוקי מסכן את חיי בעל הרכב המתוקן בו וסביבתו ומפר באופן
בוטה את האמור בדין הקיים וכן בדין המוצע לרישוי השירותים ברכב. שוב
אין קוהרנטיות בין הצעות החוק - האחד אוסר והשני מתיר.
לסיכום - אין
כאן שום בשורה ומתיקונים אלה לא יגיע כל שינוי דרמתי באופן בו מתנהל
השוק הזה כיום ובעבר וכנראה שגם בעתיד. אין כל קשר בין הבעיות לפתרונות
המוצעים, למעט נושא השוויון בנטל שיחול גם על חברות הליסינג, וגם זאת -
באופן חלקי ולא מהותי. חוק חובת רישוי השירותים ברכב שעבר לאחרונה
בקריאה טרומית, אינו קוהרנטי עם חלק ניכר מהאמור בהצעת חוק זו. התיקון
לחוק לא מציע כלי עבודה נוספים משמעותיים למאבק בגניבות ברכב ולצמום
נזקי הבטיחות וההונאות הנלוות לסחר הגרוטאות הנ"ל. קיימת אופציה לתיקון
החוק באופן שיקנה ליחידת אתגר כלי עבודה נקודתיים ויעילים וגם סמכות
חוקית לצמצום ניכר של תופעת האובדן להלכה וגנבות הרכב. ניתן לייעל את
סמכות האכיפה ובמקביל לאפשר גילוי נאות לרוכשים התמימים של הפצצות
המתקתקות הללו, שהם ללא ספק, חשובים יותר מהצורך להקל על חברות
פיננסיות לסחור בגרוטאות הללו.
רפורמת
המחירים בשוק הרכב
השבוע
התפרסמו כתבות על רפורמת
המס הירוק שתייקר
לציבור את מחירי הרכב החדש והמשומש בהתאמה. רפורמה זו מיישמת הלכה
למעשה את מדיניות הממשלות האחרונות ובייחוד זו הנוכחית - שיפור מצבן
המשופר של החברות הפיננסיות על חשבונם של העסקים הקטנים ועל חשבון
השכירים בשוק הפרטי ושאינם נהנים מדלק חינם ומרכבי חברה צמודים.
בנוסף
ל"להקלות" הללו על חיי העצמאי היצרני, מתייקרים מוצרים רבים לעצמאי
ובעיקר כל הקשור לשירות הממשלתי היקר (זה שתמורת הכסף שהוא מקבל מפירות
עמלנו מייצר לנו גזירות, קשיים ומנגנוני גבייה משוכללים ושמכנה מנגנון
זה - "שירות").
בנוסף לכל
ההטבות הללו, המוסדות הפיננסיים ממשיכים להקשות בפועל על יכולת
ההתפתחות של העסק הקטן (זה שלא יכול לגזוז חובות כמו הטייקון הישראלי
הממוצע) ומוסכים רבים נקלעים למצוקת אשראי בחודשים האחרונים - ללא מענה
של ממש.
מצב זה שאינו
מאפשר הזרמת הון חוזר לפיתוח עסקי מקשה מאד על המוסכים להמשיך ולרכוש
ידע וציוד מודרני ופוגע בסופו של דבר באיכות של הענף כולו.
לצערנו,
כאמור בשבוע שעבר, נאלצנו להכריז על מצב
חירום ענפי ובשבועות
הקרובים יחל מסע ההתעוררות של המוסכים החוקיים ברחבי ישראל בכדי למחות
על המצב הקיים ועל האטימות הממשלתית בכל הקשור לטיפול ההולם לקידום ענף
תיקוני הרכב בישראל ולמניעת המשך הפגיעה בענף.
ממשלות ישראל
בעשור האחרון לא למדו דבר והמשתתפים בעשייה ובהחלטות "הקשות" מוכיחות
כי חברי הממשל השונים אינם מסוגלים לוותר על תרבות שלטון ההון שהתנחלה
כאן לבטח עם יסודות הדוקים ומוצקים בשנים האחרונות. גם אנחנו לא למדנו
כלום והציבור הישראלי ממשיך לספק מנדט לכלל הפעולות האלה הפוגעות בו
באופן חד וישיר ושיוצרות לו את "הנטל השוויוני" למימון ישיר ונוח של
העמקת תרבות זו.
שבת שלום.
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|