המהדורה המרכזית -רונן
לוי
רישום תאונות
קשות ברישיון – לקראת תיקוני חקיקה:
ביכינו
רבות את ביטול חוזר 22
שקבע חובת רישום האובדן להלכה ברישיון הרכב, וכידוע, מיד לאחר ביטולו
יצאנו במסע הסברתי נרחב בתקשורת אודות הנזקים הקשים של תופעת האובדן להלכה
ומחינו בתוקף על דבר הביטול אל נוכח לחץ חברות הביטוח ואחרים שלא היו
מעוניינים בחוזר או בהסדרה כלשהי של התחום.
השבוע, נוכחנו כי משרד
התחבורה על כלל מחלקותיו בהחלט הפנים
את המסר ואת חשיבות העניין, ויצא ביוזמה חדשה להסדרת נושא האובדן להלכה,
הכוללת למעשה גם הרחבת המידע הניתן כיום לציבור באמצעות הרישיון.
לפי יוזמה זו, רכב אשר נפגע במקומות ומכלולים
הנכללים בתקנה 309 (למעט כשהפגיעה היא מכאנית במערכת הבלמים וההגה בלבד)
יופיע לגביו רישום ברישיון: "נזק בטיחותי מהותי". הגורמים
שידווחו למשרד התחבורה על נזק כזה יהיו שמאי הרכב וכן מנהל מקצועי במכון
המורשה לביצוע בדיקות רכב לאחר תאונה ("מוסך בודק"), וכן
המוסך המתקן.
יוזמה זו נראית לנו מבורכת והולמת, ואנו כמובן נלמד
לעומק את נוסח "הצהרת הכוונות"
שהועבר לעיוננו ונעביר למשרד התחבורה את הערותינו והתיקונים שנסבור כי יש
להכניס.
טרם הוצאת עמדה
רשמית ומפורטת מטעמנו למשרד התחבורה, אשמח לקבל הערות והארות מחברי האיגוד
עד ליום ה 5.7.12.
השבוע,
בעקבות שחזור התאונה המחרידה בה נמחקה כמעט כל משפחת אטיאס, נושא האובדן
להלכה עלה שוב על סדר היום ותוכלו לצפות בגיליון זה בכתבות הקשורות לעניין
זה.
נמשיך ונעדכן
בהתפתחות חשובה זו.
שיווק רכב חדש
שלא באמצעות סוכנויות יבואנים:
חידוש חקיקתי נוסף אשר קורם עור וגידים בימים אלו,
הינו ביטול רישום "יד" אצל חברות ליסינג או משווקים אחרים כולל מוסכים להם
יש תו-סחר, המוכרים רכב משומש וחדש. הכוונה הינה חב'
ליסינג, השכרה, מוסכים, סוחרים וכו' הרוכשים או שיהיו מעוניינים לרכוש רכב
מיבואן הרכב לצורך מכירתו ללקוח – במקרים כאלו יוכלו שלא לרשום אותו על
שמם ולמכור אותו כיד ראשונה ובלבד שלא נעשה בו שימוש
ולתקופה שעד 12 חודשים. ההליך הרישומי יבוצע
באמצעות תו הסוחר.
יוזמה זו של משרד התחבורה באה בהמשך לתכתיב שר
התחבורה ליישם את המלצות וועדת זליכה, אשר זו הייתה אחת מהן.
בשימוע שנערך השבוע במשרד התחבורה למכלול של ארגונים
ונוגעים בדבר, הביע איגוד המוסכים את עמדתו הכללית התומכת בהמלצות וועדת
זליכה לצורך הגברת התחרות בענף הרכב בישראל, תוך הסתייגות מכמה המלצות
פרטניות הקשורות לחלקי חילוף ואחריות המוסך החוקי (כגון הנושא של החלפים
שהומלץ כי אזרח יוכל להביא בעצמו למוסך). לעניינה של המלצה מסוימת זו
הבהיר האיגוד כי הינו נמנע מהבעת עמדה פרטנית לנושא זה לנוכח ניגוד
אינטרסים בין חברים שונים באיגוד, חלקם תומכים ביישום ההמלצה וחלקם
מתנגדים לה.
עם זאת, בעקבות תמיכת השר והגורמים המקצועיים במשרדי
הממשלה ליוזמה זו, יש להעריך כי התיקון החקיקתי יבוצע וכי
זה יהיה הסטטוס החוקי כבר בקרוב. לידיעתכם.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|