השיטות הפסולות של חברות הביטוח
השבוע פורסם פסק דין נוסף שטיפל בהפרשי כיסוי של
חברת ביטוח, אשר החליטה לשלם למבוטחת שלה סכום נמוך מזה
ששילמה זו למוסך, בתואנה כי ניתן להשיג חלק מקורי מייבוא
מקביל בעלות נמוכה יותר. ביה"מ קבע, וזאת בהתבסס על פסה"ד
בעניין
ציון צמח נגד הראל (תיק אשר טופל על ידי היועמ"ש לאיגוד
ואשר עורר הדים רבים בתחום דיני הביטוח), כי למבוטח
הזכות החד משמעית לבחור כי רכבו לאחר תאונה יתוקן במוסך
אותו בחר. למעשה, אין כל סתירה בין היבוא המקביל -
אשר הינו רצוי וברוך, לבין סוגיית תיקוני הרכבים והפרשים
מול חברות ביטוח, שכן בכל מקרה אין לכפות על הלקוח ו/או
המוסך לרכוש חלפים מיבוא מקביל בלבד, והשוק חייב להיות
פתוח לחלוטין.
ואכן, בהתאמה לכך, קבע ביה"מ, וזאת ללא קשר לחוזרי
משרד התחבורה המחייבים את שמאי הרכב, כי חברת הביטוח
לא יכולה ולא "יעלה הדעת" כי תכתיב למוסך מהיכן לרכוש
את החלקים. במקרה זה, נראה לכאורה כי שמאי הרכב
אכן התעלם מחוזר 17 של הרשות האוסר עליו להשפיע על המוסך
לרכוש חלפים ממקור מסוים ואף "הגדיל" לעשות ופעל לכאורה
בניגוד לחוק לשכת עורכי הדין כאשר נתן ללקוחתו ייעוץ משפטי
הגם שאינו עו"ד:
"יש להפנות את המבוטח למוסך לקבלת ההפרשים."
והנה כי כן, חוב של חברת הביטוח למבוטחת, "משנה צורה"
ומוסב לחוב של המוסך ללקוחתו?....
נביא לידיעת המוסכים והשמאים, כי אמירות מעין אלו עלולות
להקים למוסך עילות תביעה כנגד השמאים מכוח הפגיעה הנגרמת
במרקם היחסים והאימון ההדדי בין לקוח למוסך באופן שעלול
לגרום למוסך נזק כלכלי ונזק לשמו הטוב.
מעבר להיבט המשפטי, גם בהיבט האתי בין עוסקים וארגונים,
אמירה שכזו ודומות לה ("הפרזה במחיר", "מעל להערכתנו"
וכיו"ב), אשר לצערנו אנו נתקלים בהן מדי יום במוסכינו,
הינה פסולה ומקוממת. אנו, איגוד המוסכים, נרתמנו למאבקם
של השמאים בשמאות המצולמת, אשר מטרתו בין היתר, השמירה
על מעמדו של השמאי ופרנסתו. היינו מצפים ואף דורשים, כי
במקביל, גם השמאים יכבדו את זכותנו להתפרנס ולהתנהל מול
לקוחותינו ללא התערבותם וללא "הנחיותיהם".
מקרה נוסף של "לשון הרע" מיותר ומקומם על ציבור בעלי המוסכים
פורסם השבוע באתר
YNET
("מה
רוצה שומרה מהמבוטחים?") , אודות מסמך מבית היוצר
של חברת הביטוח שומרה, המחייב את המבוטחים לחתום על" אי-קבלת
"טובת הנאה" מהמוסך, וזאת כתנאי לקבלת תגמולי הביטוח.
כן, כך ממש, ואני מודה ומתוודה, שעד עתה לא עלה בידי להבין
לא את העברית שבמשפט ומקל וחומר לא את המהות שבו.
ככל שעלה בידי להבין, הרי הנחת מוסך ללקוח הפכה על ידי
יוצרי הבית של שומרה ל"טובת הנאה" (אני מתאר לעצמי כי
הנחת מוסך לחברת ביטוח לפי היגיון זה היא "טובת הציבור"),
שהרי בתגובת מנהלת התביעות של חברת הביטוח, לכתבה, היא
מצוטטת כדלקמן
: "...מי שמתנגד לחתימה על הצהרות אלה, הם גורמים אינטרסנטיים
כמו מוסכים או סוכני ביטוח, שלא טובת המבוטח לנגד עיניהם
אלא עשיית רווח מקרות מקרה הביטוח.."
...ואני לתומי סברתי תמיד שגם לחברת הביטוח יש אינטרסים
של "עשיית רווח..." והנה לפני, לכאורה, חברת ביטוח צדקת
הפועלת כפי הנראה כצדיקים העושים את מלאכת הקודש בסתר
וכך נסתרה מעיננו העובדה כי חברה זו כנראה "פועלת" שלא
למטרות רווח וכפי הנראה על בסיס זה יצא קצפה של מנהלת
התביעות על "המוסכים החוצפניים" אשר מנסים להרוויח מעסקיהם.
תמוהה בעיני יותר התיזה העולה מתגובה זו כי
מוסך מרוויח = פגיעה באינטרס המבוטח.
אכן לוגיקה חדשנית ומהפכנית הראויה לבחינה במוסדות האיגוד
ואולי בעתיד בעקבות הלוגיקה הזו, אולי נשקול להמליץ למוסכים
כי יעשו ככל לאיל ידם על מנת להפסיד/לתרום כסף, משאבים,ידע
וזמן בבואם לתקן רכב המבוטח על ידי חברת הביטוח - שומרה.
ייבוא רכב וריכוזיות מוטת ליסינג
בין לבין, אף הספקנו להשתתף ביום ג' האחרון בדיון שנערך
בועדת הכלכלה של הכנסת אודות כוונת משרד התחבורה לצמצם
ו/או לאסור את הייבוא האישי של רכבים אירופאים המיובאים
מארה"ב (קישור
לכתבה בנושא בynet).
הדיון נסוב על נושא זה והורחב על ידי המשתתפים השונים
אף לנושא הייבוא המקביל וכד'. אנו, באיגוד המוסכים, לא
מצאנו צורך לגבש עמדה בנושא מאחר והאיגוד מייצג בתוכו
בעלי אינטרסים שונים ומגוונים מחד ומאידך, טרם קיימנו
דיון מעמיק בנושא זה בהנהלת האיגוד. הדיון נסוב על נושא
זה והורחב על ידי המשתתפים השונים אף לנושא הייבוא המקביל
וכד'. אני מעלה נושא זה לעיון דווקא על מנת לעסוק בנושא
מזווית שונה :
נציג הממונה להגבלים עסקיים ציין בוועדה את העובדה כי
5 יבואני רכב שולטים על כ – 70% משוק הרכב החדש בישראל.
הנציג ציין כי עובדה זו מטרידה את הממונה בשל ריכוז הכוח
בידי היבואנים המובילים. עובדה זו, לטעמנו, לא הייתה
קיימת לו תופעת הליסינג הייתה מצומצמת בישראל. ריכוזיות
זו קיימת היום רק בשל העובדה כי רוכשי הרכב החדש (כ-70%)
אינם
לקוחות רכב, אלא לקוחות "הטבת מס".
שוק הליסינג, אגב, על פי נתוני האוצר מתאפיין באותה רמת
ריכוזיות (5 חברות ליסינג השולטות על כ-70% משוק החכרת
הרכב) וגם שוק "ביטוח הרכב המקיף" סובל מאותה "מחלה" ו
– 5 חברות ביטוח שולטות על כ – 70% משוק ביטוחי הרכב המקיף
בישראל.
אנו פנינו ולא הפסקנו להתריע אודות הריכוזיות הנ"ל אשר
לטעמנו, השמידה כל חלקה טובה בשוק הרכב בישראל ואנו שמחים
שסוף סוף עובדות אלה "מטרידות" את חברי הכנסת,
את מנהיגי משרד התחבורה, את רשות המיסים, את הממונה להגבלים
העסקיים ואת ציבור הנהגים בישראל.
דוגמא טובה ל"חולי" הנ"ל תשתקף לעיננו, ללא ספק, בתערוכת
הרכב אשר תוצג בחול המועד פסח בגני התערוכה בת"א – "אוטומוטור"
(קישור לכתבה בנושא בThe
Marker).
עם ישראל בודאי יגיע בהמוניו לתערוכה וכרגיל יתפעל מהחידושים
העיצוביים והטכנולוגיים של דגמי הרכב החדשים ובאותה נשימה,
נצטער בליבנו על העובדה שלרוב (70%) אין מסחר בכלי רכב
בישראל אלא בעסקאות "ברוטו-נטו" הקשורות לתנאי העסקתו
של העובד הנוסע "ברכב עבודה". לאוהבי הרכב הישראלים לא
נותר אלא לקנא באחיהם אשר מעבר לים אשר יכולים לרכוש במחיר
סביר רכב אותו הם אוהבים ו/או רכב עליהם חלמו באופן אישי
(לרבות כל שיקלולי הבטיחות, נוחות, נראות וכד' אותם עושה
אדם עם עצמו טרם רכישה כה משמעותית בחייו).
האבסורד הגדול המתרחש בישראל בעקבות עובדה זו הוא "אבסורד
התפוצה" – דווקא בתקופה "יבשה", משעממת ומשמימה זו בתחום
הרכב בישראל, קיים גידול עצום של ירחוני רכב המדווחים
על רכבים חדשים ומיוחדים המיוצרים בחו"ל (ושחלקם הגדול
מיובא לישראל בכמויות מזעריות), יש יותר ויותר אתרי אינטרנט
ודיווחים יומיומיים אודות הקורה "ברחוב המסגר" (קישור
לכתבה בנושא בגלובס).
...אלא שלצערנו, לא קורה שום דבר מהותי ב"רחוב המסגר".
ל"רחוב המסגר" מגיעים, על פי רוב, נציגים של 5 חברות "ליסינג
תפעולי" והם מחליטים ומשפיעים על זהות "הטבות המס" שינועו
בשנים הבאות בכבישי ארצנו. לרוב, ההחלטות נובעות מגודל
ההנחה ולא מגודל ההנאה/בטיחות/עיצוב של המשתמש הסופי.
כך הופכים כבישי ארצנו לנוף משמים בתחום הרכב ומה שנותר
לנו הוא לרכוש ירחונים ולעיין בקנאה במוצרים הנפלאים ה"חורשים"
את כבישי מדינות אירופה, ארה"ב, קנדה, יפן ועוד.
אנו מקווים כי הרגולאטורים בישראל יעשו משהו עם "הריכוזיות
המטרידה" הנ"ל בעתיד הקרוב וכי נשוחרר לסחור שוב בכלי
רכב וכי הגיוון במוצרים השונים לא יהיה רק בשולי
שוק הרכב בישראל אלא בכולו.
סדנאות ניהול, מימון, שיווק וכד'
לפני כשבועיים דיווחנו כי אנו מנסים לעניין את בעלי המוסכים
להשתלב במסחר. מאחר ובעלי המוסכים מחזיקים בנכסים (בין
בבעלות ובין בשכירות), חשבנו לעודד בעלי מוסכים שתפוקת
העבודה שלהם בירידה, לשלב מסחר בעסקיהם ובכך להפיק יותר
תועלת פיננסית מנכסיהם הקבועים. האיגוד אינו יכול ליזום
עסקים לבודדים אך ללא ספק נוכל לספק מעטפת של הכשרות והנעה
לצורך קידום הרעיון. בשל כך, הנהלת האיגוד החליטה לספק
סדנאות העשרה בתחום ניהול העסקים, ללא תשלום או בתשלום
סמלי בלבד לחברי איגוד המוסכים. אנו ממליצים לחברים להשתתף
בסדנאות אלה העשויות לשפר את הידע ואת היכולת של בעלי
המוסכים החברים באיגוד, הן בניהול עסקיהם הנוכחיים והן
לקידום תחומי סחר חדשים ונוספים.
מצ"ב חוזר המנכ"ל לסדנא הקרובה
כנס הרמת כוסית לקראת חג הפסח
ערב הרמת הכוסית אשר קיים האיגוד אתמול (יום ד') בערב
באולמי "רסיטל" בת"א, היה מוצלח ועתיר – בחברים, באורחים
ושותפים לדרך, ובאווירה טובה. על אורחינו בערב זה נמנו,
בין היתר, ח"כ יואל חסון, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה,
יו"ר ומנכ"ל ארגון ל.ה.ב, יו"ר איגוד השמאים ושמאי
רכב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יו"ר
איגוד קציני הבטיחות – ועוד. כמו כן היו עימנו יושבי הראש
של מחוזות האיגוד, חברי המועצה ובעלי התפקידים, העובדים,
הצוות המקצועי החיצוני המלווה אותנו – וכמובן, הראשונים
במעלה, רבים מכם – חברי האיגוד שלנו.
הנהלת האיגוד שבה ומודה לכל האורחים והחברים אשר הגיעו
לכבד אותנו לקראת חג הפסח ואנו מאחלים שוב לחברינו מענף
הרכב בישראל ולכל עם ישראל, חג שמח וכשר.
רונן לוי, יו"ר אגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל