דף הבית > בעקבות גידול מסיבי של רכבים עם מערכות בטיחות –

בעקבות גידול מסיבי של רכבים עם מערכות בטיחות –

מקור: אגוד המוסכים בישראל | מדור: הודעות הדובר | תאריך פרסום: 20/10/2013 17:05:16

בעקבות גידול מסיבי של רכבים עם מערכות בטיחות –

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ואיגוד המוסכים יוצאים בקריאה משותפת לציבור הנהגים לבדוק את הרכב לפני החורף תוך מתן דגש על תקינות אותן מערכות: " תחזוקה לקויה של הרכב מגדילה הסיכוי לפגיעה במערכות אלה שהינן קריטיות עוד יותר בתקופת החורף"

 

 

במהלך מבצע "הכן רכבך לחורף" מטעם פורום ארגוני הרכב ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתבקשים בעלי הרכב לערוך לרכב בדיקת תקינות כוללת (בחינם) במוסכים החברים באיגוד המוסכים המשתתפים במבצע. כל רכב שעבר את הבדיקה מקבל מן המוסך את תווית המבצע הרשמית, המעידה על תקינות הרכב ומהווה אסמכתא לביצוע הבדיקה. בנוסף, בתאריכים 10.11 ועד15.11 יעמדו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לרשות הציבור על מנת לבצע בדיקות תקינות לצמיגים. בקרוב יוכל הציבור להתעדכן בפרטי המבצע באמצעות קמפיין שתעלה הרשות ברדיו.

 

על פי נתוני איגוד המוסכים, כ– 25% מהרכבים שעלו על הכביש ב– 3 השנים האחרונות הינן בעלות מערכות בטיחות. נתון זה הנו תוצאה של החוק שיצא ב 2010 שמאפשר לייבא לארץ רק דגמי רכב פרטיים הכוללים שתי כריות אוויר לפחות ודגמי רכב פרטיים הכוללים מערכת ABS. סיבה נוספת לנתון זה היא ככל הנראה העובדה שהחל מהרבעון השני של 2012 ניתנת הנחה בדמי ביטוח רכב חובה, למבוטחים שברכבם קיימות מערכות בטיחות מצילות חיים (מערכת לבקרת יציבות ,ESP - מערכת למניעת נעילת גלגלים ,ABS -מערכת התראה על אי שמירת מרחק ומערכת התראה על סטייה מנתיבFCW,LDW  -.) .

 

בעקבות נתון זה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובאיגוד המוסכים מזהירים את הנהגים לבדוק את הרכב לפני החורף ובמיוחד את מערכות הבטיחות השונות, שיעילותן הופכת להרבה יותר רלוונטית במזג אוויר חורפי. מערכות הבטיחות ברכבים החדשים הם חלק ממערכת ממוחשבת טכנולוגית מקיפה ברכבים אלה שמחוברת גם לשאר המערכות ברכב, כך שהסיכוי לתקלות שונות ברכב, ולאו דווקא כאלה הקשורים ישירות לאותן מערכות, גדל. יש להקפיד על תקינות מערכות הבלמים, הצמיגים וההגה על מנת שמערכות הבטיחות תפעלנה כראוי. לדוגמה – כיום, מהירות הרכב קשורה לרמת העוצמה בה ייפתחו כריות האוויר במקרה של תאונה, דבר שלא היה בעבר, וזאת על מנת למנוע פגיעה אפשרית בנהג כתוצאה מפתיחת הכריות.

 

החורף הישראלי, מצליח תמיד להפתיע את הכביש (ואת הנהגים). המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם הוא כמעט תמיד 'גשם ראשון', שמערבב בין שמן מנועים (שהצטבר על הכביש) לבין מים, תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים, או 'כמעט תקינים', מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה. הזנחה של מערכות בטיחותיות, כמו צמיגים, בלמים, או מגבים, יכולה להפוך גם את המכונית החדשה ביותר - למסוכנת בפוטנציה, לכן מחייב החוק משאיות, אוטובוסים, ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. לגבי רכב פרטי, האחריות הינה של הנהג. החוק אמנם מחייב

את הנהגים לנסוע ברכב תקין כל ימות השנה, אך בתקופת החורף, הופך הנושא ליותר משמעותי לאור תנאי הכביש ומספר התאונות הגבוה בתקופה זו.

 

פורום ארגוני הרכב גיבש מפרט מקצועי מקיף לבדיקה אשר קיבל את אישור משרד התחבורה, והחלה פעילות הסברתית רחבת היקף לכלל העוסקים בתחום. פעילות זו הוכתרה בהצלחה ויבואני רכב רבים, מוסכים וסוכנויות, ארגוני תחבורה ואף חברות השכרה לוקחים בו חלק. אלו, יציעו ללקוחותיהם לבדוק את רכבם ולנהוג בטוח! לא כל נותני השרות בענף הרכב הסכימו לספק את הבדיקות בחינם (בעבר עלות הבדיקה עמדה על 40 ₪), אך למרות זאת, רבים נרשמו למבצע. זו השנה החמישית בה המוסכים החברים באיגוד המוסכים לא גובים תשלום על הבדיקה, בשנה הקודמת הצליחו להעלות באופן משמעותי את מספר הבדיקות, אך לדברי נציגי הפורום זה לא מספיק.

 

לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "חברי איגודי הרכב ממשיכים במסורת רבת השנים של בדיקות הרכב לפני החורף ללא תשלום. חשוב לוודא כי כלי הרכב שלנו מוכן למשימת אתגרי תנאי החורף. המוסכים, ככל שנה, ממתינים לכם ולאחר הבדיקה יעניקו גם את המדבקה המאשרת את הבדיקה. רוב המוסכים מעניקים הטבות והנחות לעידוד בעלי הרכב להגיע ולבדוק את הרכב."

 

לדברי רון מוסקוביץ, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "תנאי הכביש עם תחילתו של החורף דורשים הכנה של הרכב לעונת הגשמים וכן מיומנויות והקפדה יתרה על כללי הבטיחות. לדבריו חשוב לזכור כי הגשמים והרוחות הופכים את הנהיגה ליותר קשה ופחות בטוחה. מוסקוביץ מדגיש כי בחורף הראות מוגבלת, מערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל. "אני ממליץ לתת תשומת לב לתנאי הדרך ולתקינותו של הרכב והכנתו לקראת החורף וקורא לכל ציבור הנהגים לגשת בהקדם למוסכים המשתתפים במבצע ולבצע בדיקת בטיחות מקיפה בכדי שיהיה לכולנו חורף ובטוח בכבישים".

 

בחורף תנאי מזג האוויר ותנאי הדרך קשים יותר - הראות מוגבלת, הכבישים חלקים ורטובים ומערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת. לכן, הנהגים נדרשים למיומנויות מיוחדות ולשמירה על כללי זהירות ייחודיים.

 

קרן יפה גדיש, דוברת                                                                יהונתן סבן, דובר                                          

פורום ארגוני הרכב בישראל                                           הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים                

נייד: 054-3456441                                                      נייד: 050-6810654

 

 

 

 

 

 

 

נספחים:

 

עצות חשובות שכדאי לקחת לתשומת הלב עם בוא החורף והסכנות הטמונות בו:

בדיקת חורף במוסך

עם בוא החורף, חפש את התווית הרשמית של פורום  ארגוני הרכב והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בדיקת הרכב הינה הכרחית כיון שתנאי הכביש משתנים.

 

במסגרת מבצע בדיקות הבטיחות לרכב, מוצע לכל בעל רכב הנכנס למוסכים המשתתפים במבצע, לערוך בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף (בחינם). רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב ומהווה אסמכתא לביצועה וגם יקנו לבעל הרכב שקט נפשי וביטחון כי הוא משתמש ברכב תקין ולא מסוכן. נערכות 2 סוגי בדיקות. האחת, בדיקה בטיחות מקיפה לרכב הבודקת את תקינות בלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות. ואילו השנייה, בדיקת צמיגים מקיפה, אותה ניתן לבצע אך ורק בצמיגיות, ועבורה יקבל בעל הרכב תווית תקינות נפרדת. מי ש'עבר' את הבדיקה, וקיבל את התווית יכול להיות בטוח בתקינות רכבו וליהנות מ'מעבר מהיר' בתחנות הבדיקה של המשטרה ומשרד התחבורה.

 

מערכות הבטיחות ברכב

הקפידו לבקש במוסך שיבדקו עבורכם את מערכות הבטיחות ברכבכם: כריות אוויר, מערכת ABS. מערכת לבקרת יציבות ,ESP -  מערכת למניעת נעילת גלגלים ,ABS -מערכת התראה על אי שמירת מרחק ומערכת התראה על סטייה מנתיבFCW,LDW  -. וכדומה. יעילות מערכות אלה הופכת רלוונטית יותר במזג אוויר חורפי. מערכות הבטיחות ברכבים החדשים הם חלק ממערכת ממוחשבת טכנולוגית מקיפה שמחוברת גם לשאר המערכות ברכב, כך שהסיכוי לתקלות שונות ברכב, ולאו דווקא כאלה הקשורים ישירות לאותן מערכות, גדל. יש להקפיד על תקינות מערכות הבלמים, הצמיגים וההגה על מנת שמערכות הבטיחות תפעלנה כראוי. לדוגמה – כיום, מהירות הרכב קשורה לרמת העוצמה בה ייפתחו כריות האוויר במקרה של תאונה, דבר שלא היה בעבר, וזאת על מנת למנוע פגיעה אפשרית בנהג כתוצאה מפתיחת הכריות.

 

 

צמיגים  

בטיחות הצמיג חשובה במיוחד. צמיגי הרכב הם הקשר היחיד שלך לכביש. חשיבות תקינות הצמיג עלולה להוות את ההבדל שבין חיים למות. בבחירת והתקנת צמיג יש להקפיד על מידות נכונות, עמידות בתקנים, עומק אויר, לחץ חריצים ועוד.

 

בין התאריכים  11.11 ועד16.11 יעמדו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לרשות הציבור על מנת לבצע בדיקות תקינות לצמיגים. מומלץ לבדוק לחץ אויר אחת לשבועיים כשהצמיגים קרים, כולל בצמיג הרזרבי. בעת מילוי האוויר בצמיגים יש לוודא שלחץ האוויר מכויל בהתאם להוראת יצרן הרכב.

 

יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנו מייד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג.

 

ערכת חירום 

מומלץ שתמיד תהיה ברכב "ערכת חירום" כדי למנוע מצבים לא נעימים בהם הרכב שובק חיים באמצע הדרך ובמיוחד כאשר מדובר בתקופת החורף.  בערכה כזאת מומלץ לכלול משולש אזהרה, נורות מתאימות לתאורה קדמית ואחורית, כבלי התנעה, אפוד זוהר, פנס, מגבה (ג'ק) וכלי עבודה.

 

מגבים  

חשיבות מגבים תקינים בחורף איננה מוטלת בספק. מגבים תקינים קדמיים ואחוריים יאפשרו לכם ראות טובה ביום גשום במיוחד. הקיץ מייבש את המגבים ולכן לקראת החורף יש להחליפם כדי שעבודתם תהיה יעילה. כמובן שבנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.

 

מערכת המתלים וההיגוי  

דאגו לבקש בבדיקת החורף במוסך לבדוק את כיוון ואיזון של מערכת המתלים וההיגוי. מכונית מאוזנת תמנע שחיקה לא אחידה של הצמיגים ותוודא אחיזה בטוחה בכל תנאי הדרך.

 

מערכת החשמל

ראות ונראות: על פי חוק, החל מה- 1 לנובמבר חובה להדליק אורות גם ביום בדרכים בינעירוניות. חשוב לוודא שהתאורה תקינה ומספקת. כיסוי המנורה צריך להיות נקי משברים, סדקים ומלכלוך.

 

מערכת חימום-קירור-מיזוג  

חשוב לבדוק את מערכת המיזוג בעיקר בכלל הפונקציה של הפשרת האדים. אדים על השמשה מפריעים ומציקים במהלך הנסיעה. כדי להסיר את האדים ביעילות ובמהירות מומלץ להפעיל חימום מרבי ביחד עם פונקצית הפשרת האדים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עשה זאת בעצמך - אילו דברים ניתן לבדוק לבד ברכב לקראת החורף? מאת "איגוד המוסכים בישראל"

 

  1. נוזל קירור – עדיף להשתמש בנוזל קירור מיוחד ולא במים רגילים. יש לוודא כי מפלס נוזל הקירור לא ירד מתחת לקו המינימום. את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר לאחר מספר שעות של מנוחה. אין לפתוח מכסה ולבדוק את המערכת כשהמנוע חם: פתחי את מיכל המים, בגוף המים יש שני קוים – מינימום ומקסימום, הכמות צריכה להיות קרובה למקסימום, במידה ואין זה כך, הוסיף מים. לאחר מילוי המים, סגור היטב את הפקק. חוסר בנוזל קירור לרוב מעיד על בעיה, לכן בדוק שוב לאחר מספר ימים, במידה והמיכל ממשיך להתרוקן, פנה למוסך שלך.
  2. שמן מנוע  על מנת שבדיקת השמן תהיה יעילה יש להמתין מעט עם מנוע כבוי עד שכל השמן ירד לאגן, מפני שכאשר המנוע פועל השמן מתפזר בחלל המנוע. יש לעמוד על משטח אופקי וישר על מנת לאזן את מפלס השמן ואז הבדיקה שנעשית בעזרת מדיד מיוחד תהיה יעילה, ונכונה. השמן צריך להגיע עד לגובה הסימון העליון במדיד.
  3. מצבר – חיי מצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים. תלוי בטיב וסוג המצבר. יש לבדוק מפלס נוזל אחת לחודש (לא בכל סוגי המצברים ניתן לבדוק את מפלס הנוזל), פתח את הפקקים ובדוק כי מפלס המים תקין (בגובה לוחיות העופרת), עודף נוזל יקצר את חיי המצבר. במידה וחסר נוזל יש למלא בנוזל למצברים בלבד (מים מזוקקים), לא מים רגילים. בדוק גם האם הצטברה קורוזיה מסביב לדפנות המצבר, במידה וכן, יש לנקות במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים. במידה וההנעה אורכת זמן ממושך יותר, הרכב אינו מניע, ישנם תקתוקים מכיוון הסטרטר בניסיון ההנעה, אורות לוח המחוונים מעומעמים או שקשה לנתק את האימובילייזר ולנטרלו – זה אומר שהמצבר חלש ומומלץ להחליפו. היוועץ באנשי מקצוע לפני ההתקנה.
  4.  פנסים – פנסים הם החלק הבטיחותי ביותר ברכב. וודא כי הנורות תקינות ואינן שרופות. במידה והנורות תקינות והפנסים עדיין לא מתפקדים, יש לגשת למוסך לבדיקה. וודאי כי הפנסים אינם שבורים וכי הם מכוונים. במידה והאור המופץ מהפנסים אינו ממוקד (מכוון) למקום הנכון בפני הדרך, הדרך לא נראית כנדרש והאור עלול לסנוור את הנהגים המתקרבים. פנסים ניתן לכוון רק במוסך מוסמך.
  5. צמיגים – בדוק כי לחץ האוויר בצמיגים הינו על פי הוראות היצרן. כמו כן,  יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים, ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנה מייד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג. מומלץ לא להתקין צמיגים שחלפו 6 שנים ממועד ייצורם. איך בודקים את תאריך הייצור? על כל צמיג   מוטבע תאריך הייצור בקוד בן 4 ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. כך למשל צמיג שנושא את הקוד 3404 יוצר בשבוע  ה-34 של שנת 2004. ההטבעה  מצויה בדופן  הצמיג, קרוב למקום בו מתקבע הצמיג בחישוק. ולמה זה חשוב? כי הצמיג מתבלה גם חיצונית וגם מבפנים ולא מומלץ להשתמש בצמיג ישן – בכל מקרה צמיג שכזה חייב להיבדק אצל צמיגאי מוסמך.
  6. מגבים – בדקי כי לשונית המגב איננה יבשה או קרועה. ממוצע החיים של מגב בתנאי האקלים הישראלי הוא כשנה. כמובן שבנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.
  7. בלמים – יש לבדוק את בלמי הרכב בהתאם להוראות היצרן ובמקרים של רעשים בבלימה, כשדוושת הבלם נהיית "ספוגית" וממשיכה לרדת לאחר תום בלימה ובכל מקרה של חשד או חשש לתקלה.

כללי בטיחות לנהיגה בחורף ובמזג אויר סוער מטעם

 "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים":

  1. יש לנהוג לאט יותר בגשם - בתנאי ראות קשים ובכביש חלק יש להאט ולנהוג במהירות של לפחות 20 קמ"ש פחות. בגשם הראשון ובמזג אוויר סוער מומלץ לנהוג גם 30 או 40 קמ"ש פחות. לפני פנייה חשוב להאט ולבלום בעדינות.
  2. יש לשמור מרחק מהרכב שלפניכם - בחורף יש לנהוג לאט יותר ולשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. חשוב לבלום במתינות מכיוון שבלימה מהירה מדי עלולה לגרום לנעילת גלגלים ולהחלקה.
  3. יש להימנע ככל האפשר מעקיפות - בחורף, כשהכביש חלק והראות מוגבלת, עקיפה עלולה לסכן את העוקף, את הנעקף ואת הבא ממול. לכן במיוחד בחורף חשוב להימנע מעקיפות ככל האפשר.
  4. יש לשים לב להולכי רגל - בחורף קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. לכן יש לנסוע לאט יותר בשכונות מגורים (ובעיקר ליד בתי ספר וגנים) ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
  5. יש לוודא שהרכב תקין - מערכות הבטיחות ברכב, כגון: בלמים, צמיגים, אורות, מגבים והיגוי חייבות להיות תקינות לחלוטין בכל עת ובמיוחד בחורף. כל תקלה או ליקוי הופכים למסוכנים יותר בחורף, ולכן חשוב להיכנס לאחד המוסכים המורשים או למכון רישוי ולוודא שהרכב תקין.
  6. יש להדליק אורות - החוק מחייב נהגי רכב פרטי להדליק אורות בחורף (מה-1 בנובמבר עד ה-31 במרס בכל שנה) בדרך לא-עירונית. מומלץ להדליק אורות גם בדרכים עירוניות על-מנת לראות ולהיראות טוב יותר.

 

חורף בטוח!