איגוד המוסכים בישראל

ענף הרכב בדרך לאקדמיה – מלואוטק להייטק

‏14 מרץ, 2011

-הודעה לעיתונות-

ענף הרכב בדרך לאקדמיה – מלואוטק להייטק

בעקבות יוזמת משרד התחבורה לקדם את החינוך הטכנולוגי בענף הרכב, הכריז משרד החינוך על מגמת לימוד חדשה בבתי הספר – מגמת אוטוטק שבוגריה יוכלו להשתלב בתחום בצבא ואף להמשיך ללימודים אקדמאיים. אבנר פלור, מנהל בכיר אגף הרכב במשרד התחבורה: “משרד התחבורה מתחייב בשנת הלימודים הקרובה, לפתוח בכ – 6 בתי ספר מגמת אוטוטק מתקדמת ולהעלות את תדמית מקצועות הרכב”.

אתמול קיים משרד התחבורה כנס הכרות עם ענף האוטוטק במרכז השירות הארצי “מאיר חברה למכוניות בע”מ” בראשל”צ. בכנס דנו במחסור בכוח אדם איכותי בעיקר על רקע ההתפתחות הטכנולוגית העצומה ובהעלאת תדמית העוסקים בענף לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע”ב.

גרשון כהן, מנהל תחום טכנולוגיה במשרד החינוך,  אמר כי למשרד החינוך שת”פ הדוק עם רשת עמל, רשת אורט ועם הצבא. ובסוף החודש הזה יעלה לאוויר קמפיין פרסומי בשיתוף צה”ל שמטרתו להעלות את האיכות והכמות במקצועות הרכב. לדבריו, נציגי המשרד ביקרו בגרמניה ואספו את כל המידע לגבי תכני הלימוד ואופן הלימוד כולל הקמה של מעבדות אוטטק והכוונה היא כי כבר בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו מגמות אוטטק ויוכשרו מורים לתחומים אלו.

אבנר פלור מהנדס ומנהל בכיר באגף הרכב במשרד התחבורה, אמר כי הוא מתחייב בשם משרד התחבורה לפתוח בכ – 6 בתי ספר מגמת אוטוטק מתקדמת כבר בשנת הלימודים הקרובה, להעלות את תדמית מקצועות הרכב ולמשוך כוח אדם איכותי למקצוע שלו נוכל להקנות אופק אקדמאי ומקצועי. לדבריו, התהליך יכלול קמפיין פרסומי, צוות עובדים של משרד התחבורה שילווה את בתי הספר, ושיתוף פעולה של איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב, משרד התמ”ת ומשרד החינוך לצורך פיתוח ותחזוקת מגמות האוטוטק החדשות כולל השקעה בהקמת סדנאות רכב חדשניות להתנסות מעשית במגמות אלה.

עוזי יצחקי, סמנכ”ל בכיר תנועה במשרד התחבורה אמר כי קידום החינוך הטכנולוגי בענף הרכב נמצא בסדר עדיפות עליון. יצחקי פנה למנהלי בתי הספר הטכנולוגיים וביקש מהם לעשות כל שביכולתם על מנת למשוך תלמידים למקצוע מכובד זה שפרנסה בצידו. פתיחת הכיתות תעשה כבר בשנת הלימודים הקרובה.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים, אמר כי איגוד המוסכים והמכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים מתגייסים במלוא המרץ לשיפור וקידום החינוך הטכנולוגי בענף. המוסך המודרני הוא למעשה מפעל לוגיסטי מורכב שיוצר אתגר בו עומד השכל האנושי מול מערכותיו המתקדמות של הרכב. לכן לדבריו, יש לגייס כוח אדם ברמה גבוהה. זאת ע”י הצגת אופק תעסוקתי, שכר ותנאי עבודה הולמים, בתי ספר יוקרתיים, תכניות לימוד איכותיות, מורים איכותיים ומקצועיים, תנאי לימוד איכותיים ומודרניים, בגרות מלאה, הכרת המוסדות  ללימודים גבוהים במגמות האוטוטק ויישום וביקוש לכל שלב מקצועי.

תא”ל צביקה קראוס, קצין חימוש ראשי, אמר כי אלפי חיילים משרתים  במקצועות הרכב ולצערו כ – 40% נושרים מהמקצוע לאחר הצבא. ישנו פער עצום בין מקצוע שעוסק במערכות מתקדמות לבין המחסור בכוח האדם. החזון הוא שתלמידי התיכונים ימשיכו לצבא ואחר כך ישתלבו בתעשייה. ככל שנשקיע בחייל פחות זמן הכשרה, כך זמן השירות יהיה ארוך יותר ולכן ככל שניטיב להשקיע ברמת התלמיד בבית הספר, כך יהיה קל יותר בצבא.

לדברי רונית אשכנזי, סמנכ”ל רשת עמל, הרבה מאוד תלמידים מתעניינים בעולם הרכב, אבל הסטיגמה של לימוד המקצוע נמוכה מאוד ולכן יש לעבוד קשה על מנת לשנות את התדמית. למרות הקשיים, אנו רוצים לשנות והדבר חשוב לנו כי זה יקדם את המדינה ואת התעשייה. יש להשקיע בשלושה דברים: תוכניות לימודים, סדנאות מעשיות ומורים ולצורך כך אנו זקוקים לעזרת כל הגורמים.

אלוף במיל’ אביהו בן נון, חבר דירקטוריון U.M.I אמר כי מיד עם כניסתו לענף, נתקל בבעיית התדמית שיוצרת מחסור בכוח האדם. בן נון דיבר על מעורבותו בפרויקטים שונים להעלאת התדמית כמו פרויקט פורמולה 1  (רכב חשמלי שיתחרה ב 2013 בגרמניה) והפרויקט התחרותי ” פירסט” (חשיפת הנוער לטכנולוגיות מתקדמות באמצעות מתנדבים).

זיוה פתיר, סמנכ”לית בחברת בטרפלייס דיברה על הרכב החשמלי כפיתרון לבעיית זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית, מדובר בחיבור של חדשנות עם איכות הסביבה. עד סוף השנה תהיה תשתית אחידה לרכב החשמלי בכל העולם. מכונאי הרכב של היום לא יכולים לטפל ברכב חשמלי ולכן, יש צורך במו”פ ובמרכזי מצוינות והכשרה מקצועית למקצועות החדשים שנולדו בתחום.

אורי פחטר, מנהל מחלקת פרויקטים בינ”ל במכון היצוא אמר כי לתעשיית הישראלית יש אפשרות לתפוס מקום גדול בתעשיית הרכב. פחטר הציע לאמץ בענף הרכב את המודל של טכנולוגיית המים שבה משקיעים כ – 2 מיליון ₪ לקידומה בעולם ויוצרים שם ומודעות לטכנולוגיות הישראליות. הוא קרא לכל העוסקים בענף להתאחד סביב החזון הזה.

אורי אוברוצקי מנכ”ל משרד הפרסום דובצקי, זקס אוברוצקי, המתנדב לבניית הקמפיין הפרסומי לקידום החינוך הטכנולוגי סיפר כי לצורך הקמפיין, הוא יצא לשטח ונוכח בסטיגמות השליליות של המקצוע. לדבריו, בעידן זה של התפתחות טכנולוגית עצומה בענף, חשוב לבנות תדמית הייטקית למקצוע ולהראות לתלמידים הפוטנציאלים כי יש אופק ויש להיכן להתקדם.

שמואל בן ארי, מהנדס ראשי באגד ויו”ר לשכת המהנדסים בלשכת המסחר אמר כי הנוער כן מחפש לעסוק בתחום כי מי לא אוהב רכב? זהו המקצוע הסקסי ביותר אחרי המחשבים. יש להטמיע בראשה של האם הישראלית שמדובר בהייטק.

לדברי צבי פלג, מנכ”ל רשת אורט, מה שמאתגר את רשת אורט הוא למנף את המקצוע כמה שיותר רחוק. המהפך צריך להתחיל מלמעלה כלפי מטה, אורט לא תלך על פחות מהנדסאי. ולכן, לפני שמוסיפים עוד כיתות, יש לשפר את הקיים, כולל השקעה בסדנאות רכב מתקדמות לבתי הספר.

לדברי ד”ר רוני ברנשטיין, ממונה נוער וחניכות במשרד התמ”ת למרות שחלק גדול מבני הנוער אוהבים את הענף, הנושא לא קיים בבתי הספר וזה מוכיח שאנו מנותקים ממה שהתלמידים באמת רוצים. המטרה היא להכשיר אנשים איכותיים שישתלבו בענף הרכב הישראלי ולייצר עבורם מוביליות בענף. יש להתחבר למה שמעניין את הנוער, התיאוריה פחות תמשוך ולכן חייבים להשקיע בהתנסויות מעשיות. אלו בצירוף המוביליות ימשכו את התלמידים.

אורן ברזילי, מנהל מחלקת הדרכה ב “מאיר חברה למכוניות בע”מ” שכאמור אירחה את הכנס במרכז השירות הראשי שלה, סיכם את הכנס באומרו כי יש  להכשיר אנשים שיוכלו לספק רמת שירות גבוהה מאוד. ככל שהרמה תהיה גבוהה יותר, בסופו של יום שביעות רצון הלקוחות תגדל. זה יתרום להעצמת חווית המפגש עם מרכז השירות, ותדמית הענף תשתפר.