איגוד המוסכים בישראל

משרד התחבורה חזר בו מיישום הוראת נוהל רישום כלי רכב לשיקום.

27 פברואר, 2012

-הודעה לעיתונות-

משרד התחבורה  חזר בו מיישום הוראת נוהל רישום כלי רכב לשיקום.

עפ”י הוראת הנוהל רכבים אחרי תאונה שהוגדרו ע”י שמאי הרכב: “אובדן להלכה” יירשמו ברישיון הרכב.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “כפי שחששנו, גורמים בענף הביטוח טרפדו את חובת רישום אובדן-להלכה ברישיון הרכב, איפה השקיפות שהבטיח משרד התחבורה?”

במטרה להגן על הצרכנים הרוכשים רכב משומש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ציין ברישיון הרכב אם הוא הוגדר על ידי שמאי חברת ביטוח כ”אובדן גמור להלכה”. כך יוכל הצרכן לדעת שבעברו של הרכב תאונה קשה ולבדוק האם תוקן כראוי. זאת עפ”י הוראת נוהל 22 לשמאי הרכב שנכנסה לתוקפה ב 20.12.11.

רישום “אובדן גמור להלכה” ברישיון הרכב היה אמור, כך על פי הודעת משרד התחבורה, לאפשר לראשונה לחשוף לציבור מידע חשוב על עברו של הרכב ולספק לציבור שקיפות מלאה על כלי הרכב הנרכש על ידם, לצמצם את תופעת גניבת כלי רכב לצורך פירוקם לחלקי ולמנוע מבעלי רכב פרטיים להעביר כלי רכב שניזוקו למוסכים שאינם מורשים, תוך ויתור על נהלי בטיחות מתקדמים והכרחיים הנהוגים כיום במוסכים המורשים בישראל

ואכן משרד התחבורה הוציא נוהל שלפיו כל שמאי רכב חייב לדווח לרשות הרישוי על רכב שהוכרז כ “אובדן גמור להלכה” או שנמכר ע”י בעליו לסוחר ללא כל קשר לאחוזי הנזק (כלומר – גם רכב שהנזק שלו מתחת ל 50%, אך חברת הביטוח רכשה אותו מהמבוטח).

אלא שבעקבות לחץ מסיבי של גורמים אינטרסנטיים שהופעל על משרד התחבורה, החליטו במשרד התחבורה לצערנו לבטל את הנוהל בתואנות שונות ומשונות שאינן מקובלות עלינו.

עמדתנו זו הועברה למשרד התחבורה והובטח לנו שבתוך מספר שבועות הנושא יוסדר באופן מקיף ושיכלול את כלל הרכבים המופעלים ע”י כלל הגורמים בשוק הרכב הישראלי – חברות הביטוח, הליסינג, ההשכרה וגורמים פרטיים. אנו נעקוב ונפעיל את כוח השפעתנו למימוש מהיר של הבטחה שלטונית זו.

ביטול הנוהל יביא להתפשטות תופעת התיקון הלא מקצועי ולא בטיחותי של אותם כלי רכב שגורר אחריו, כידוע, גנבות רכב (וכפי שפורסם על ידי יחידת אתגר – כמות גניבות הרכב עלתה בשנת 2011) ושימוש נרחב במוסכים פיראטיים בשטחי הרשות הפלסטינית ובשטחי ישראל וכן הונאות רבות בסחר ברכבים הללו.

רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “לצערי, מה שחששנו ממנו אכן קרה וגורמים בענף הביטוח מטרפדים את חובת רישום אובדן להלכה ברישיון הרכב ומשרד התחבורה ממהר להיכנע. חבל שגורמים אינטרסנטיים מצליחים להניא אותו מהחלטתו, מהבטחתו ומחובתו לשמור על בטיחות הציבור. הצרכן הבא שיקנה רכב כזה כחתול בשק בודאי לא יבחין ב”שקיפות” שאותה הבטיח משרד התחבורה”.