איגוד המוסכים בישראל

“טובת הציבור אינה יכולה להתקיים כאשר המשלם (חברת הביטוח) שזה תפקידו היחידי בחוק, לוקח על עצמו אחריות שאינה מוקנית לו, להחליט גם על מהות התיקונים, סוג החלקים ושיקול דעת השמאים”.

כך הגיב יעקב חלווה, יו”ר וועד ענף פחחות וצבע באגוד המוסכים, לקביעת בית המשפט בתביעת מספר מוסכים כנגד חברת “כלל ביטוח”. התגובה הופצה לכל המוסכים בישראל


בשבוע שעבר פורסמה הכרעת דין שנויה במחלוקת, בסיומה של התדיינות משפטית ממושכת, בתביעה עצמאית של מספר מוסכים קטן (התארגנות שזכתה לכינוי “מוסכי נמלה”) כנגד חברת “כלל ביטוח” בעניין “מוסכי ההסדר”. פסיקת ביהמ”ש המחוזי דנה בשאלה עקרונית ומצומצמת – “האם שיטת מוסכי הסדר (הפסולה לטענת התובעים) ניתנת להגדרה כהגבל עסקי?”. בית המשפט המחוזי בירושלים, בראשות השופט יוסף שפירא, הכריע כי לאו

יו”ר וועד ענף פחחות וצבע באגוד המוסכים פרסם תגובה רשמית לכישלון התביעה אשר הופצה באמצעי התפוצה הפנימיים של אגוד המוסכים לכ-4,800 מוסכים. להלן חלקים נבחרים מן התגובה

בפני כבוד בית המשפט לצערנו לא הוצגה תמונת מצב כוללת, אמיתית ועגומה שבה נמצא ענף תיקוני הרכב וכן ההשלכות הישירות והעקיפות של השיטה על כל ענף התחבורה – צרכנית, כלכלית , בטיחותית ועוד

התביעה העצמאית שהוגשה על ידי חברי “נמלה”, מספר זעום של מוסכים, אשר החליטו להילחם (ובצדק) בעוולות הנגרמות על ידי חלק מחברות הביטוח בישראל – לא הייתה ביוזמתנו והוגשה בניגוד מוחלט לדעתנו המקצועית והמשפטית. תביעה זו נועדה מראש לכישלון מהסיבות הבאות: המוסכים שיזמו את התביעה (לא כחברי האיגוד, אלא כאנשים פרטיים) פעלו בחוסר ניסיון, באמצעים דלים, ללא יעוץ ותמיכה מקצועיים וללא גב ארגוני. מנגד עמדה עוצמת חברת הביטוח “כלל” בעלת אמצעים בלתי מוגבלים אשר ניצלה את הפער ואת חולשת התובעים להשגת תקדים משפטי לכאורה, לשביעות רצונן של חברות הביטוח נוספות שכנראה ינסו לנצל זאת גם הם לתועלתם. בסוגיית מוסכי ההסדר, נושא ההגבל העסקי שולי יחסית לשאר התופעות הגרועות הנלוות, הטעיית הצרכנים ורמיסת זכויותיהם

מתוך ניסיוננו הרב וההצלחות המוכחות בתביעות שהוגשו בסיוע פורום התיקון הבטוח של אגוד המוסכים, אין לנו כל ספק כי אילו האגוד היה פועל ומופיע בביהמ”ש (בדרך מקצועית ושונה לחלוטין), תוצאות המשפט היו שונות לחלוטין. “מסקנה חד משמעית לאור התקדים הכושל ולאור ניסיוננו הינה כי מומלץ לחברים להימנע מלקחת על עצמם יוזמות עצמאיות שמראש נידונות לכישלון ועלולות ליצור תקדימים מסוכנים ופעמים בלתי הפיכים…”אנו פועלים בנחישות על מנת לשנות את מצב ההשתלטות של חלק מחברות הביטוח על שוק תיקוני הרכב בישראל, תוך התערבות במהות התיקון, קביעה גורפת של מחירי שעת העבודה, עצמאות ושיקול דעת השמאים בקביעת סוג החלקים שחלקם מוגדר כמועתקים, מזויפים ופיראטיים. כל זאת נעשה בשם ומתוך נימוק מטעה לכאורה של “טובת הציבור”. לעניות דעתנו טובת הציבור אינה יכולה להתקיים כאשר המשלם (המבטח) שזה תפקידו היחידי בחוק, לוקח על עצמו אחריות שאינה מוקנית לו בחוק להחליט גם על מהות התיקונים, סוג החלקים ושיקול דעת השמאים

דורון אובזנק, סמנכ”ל – דובר אגוד המוסכים בישראל