איגוד המוסכים בישראל

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק למיחזור צמיגים משומשים

המשמעות: האחריות על איסופם ומחזורם של צמיגים משומשים מפנצ’ריות תוטל מעתה על יצרני ויבואני הצמיגים. רונן לוי, יו”ר אגוד המוסכים: הישג עצום לציבור מבחינת איכות הסביבה וכן הישג לצמיגיות לאור המאבק הממושך שניהלנו בנושא

לאחר תהליך ממושך, שכלל השתתפות מסיבית של נציגי אגוד המוסכים בדיוני ועדת פנים ואיכות הסביבה של הכנסת, נראה שבענף הצמיגים יכולים להתחיל לחייך: הכנסת אישרה לאחרונה בקריאה ראשונה, את הצעת חוק “מחזור שאריות צמיגים, התשס”ג 2003”. ההצעה, המסדירה לראשונה את נושא מחזור הצמיגים המשומשים בישראל הוגשה על ידי ח”כ מיכאל נודלמן (קדימה) חה”כ אריה אלדד ואורי אריאל איחוד לאומי וח”כ יורי שטרן. ההצעה נכתבה והוגשה בתיאום עם המשרד לאיכות הסביבה, משרדי הממשלה האחרים ובהסכמה עם יצרני ויבואני הצמיגים וועד ענף הצמיגים באגוד המוסכים בישראל

מטרתו של חוק זה היא להסדיר סילוק ומיחזור של צמיגים משומשים, באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מוסדרת שלהם ולהביא לחיסכון בחומרי גלם. מעל ל-2 מיליון צמיגים יוצאים משימוש מדי שנה בישראל והופכים לפסולת הצמיגים המשומשים מושלכים בניגוד לחוק, בשטחים פתוחים, באתרי פסולת פיראטיים ובצידי הדרכים, ומזהמים את נוף הארץ ומקורות המים וכן מהווים כר גידול ליתושים נושאי מחלות, כאשר ההנחה הינה כי התפשטותם בעולם מיוחסת לחוסר הטיפול המתאים בצמיגים משומשים

הצעת החוק, שהוגשה לראשונה בשנת 2003, נועדה לקדם ולהסדיר את שלבי הטיפול בצמיגים המשומשים, החל משלב האחסון בפנצ’ריות, ועד לריכוזם בנקודות איסוף ומחזורם לחומר גלם. החוק למעשה מטיל על יצרני (תוצרת הארץ) ויבואני הצמיגים במדינת ישראל את האחריות על הוצאתם של הצמיגים המשומשים מבתי עסק רלוונטיים לנקודות איסוף, ומשם גם למחזורם של הצמיגים החוק אף קובע סנקציות כנגד יבואנים אשר במידה ולא יעמדו ביעדי הפינוי והמחזור כפי שנקבעו בחוק. העונשים נעים החל מקנס כספי על כל צמיג שלא פונה או מוחזר וכלה בפתיחה בהליכים פליליים נגד יבואנים, שבאופן שיטתי לא פעלו למחזור הצמיגים. יתרה מכך, החוק אף קובע כי יבואן צמיגים לא יוכל לשחרר משלוחי יבוא מהמכס, אם לא יציג אישור מהמשרד לאיכות הסביבה, כי עמד ביעדי המחזור הקבועים בחוק, או שילם את הקנס בגין אי מחזור. המחוקקים לא חסכו ואף פירטו כללים לתנאי האחסון של הצמיגים המשומשים בפנצ’ריות. אלה קובעים, למשל, כי צמיגים משומשים חייבים להיות מאוחסנים כשהם חתוכים או מכוסים, בכדי למנוע הצטברות של מים ומכאן גם יתושים שעלולים להוות מפגע סביבתי – בריאותי ישיר

רונן לוי, יו”ר אגוד המוסכים: אנו פועלים זה מספר שנים בנושא פינוי הצמיגים אל מול המשרד לאיכות הסביבה, וועדת הכלכלה וגורמים נוספים. חוק זה הינו הישג עצום לציבור מבחינת איכות הסביבה (הצמיגים לא יאוחסנו באופן לא ראוי ולא יוטמנו באדמה-אלא ימוחזרו) וכן הישג לצמיגיות לאור המאבק הממושך שניהלנו בנושא בהנהגתם של נציגינו בכנסת, ראובן בוסיס ויוסף נעים. מאבק שהוביל לשיתוף יצרני ויבואני הצמיגים בעלויות פינוי הצמיגים המשומשים במקום הטלת היטל הפינוי על הצמיגיות

דורון אובזנק, סמנכ”ל – דובר אגוד המוסכים