איגוד המוסכים בישראל

בתקווה שנעבור את החורף בשלום. ותודה על שיתוף הפעולה

בחורף 2009 – 2010 :

ירידה באחוז נפגעי תאונות הדרכים לעומת החורף הקודם.

נתונים אלה עלו במהלך בדיקה שנערכה ע”י מרכז המידע והמחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המאגד נתונים שנאספו מכל מאגרי המידע בארץ הנוגעים לתאונות דרכים. מדובר בבדיקה המקיפה ביותר שנערכה עד כה בישראל בשאלת נפגעי תאונות הדרכים על פי חודשי השנה בחמש השנים האחרונות. נתון מפתיע נוסף הוא כי בחודשי הקיץ של 2010 יש יותר נפגעים מאשר בחודשי החורף של אותה שנה. ברשות מעריכים כי ייתכן והסיבה נעוצה בנסועה נמוכה בתקופת החורף. באיגוד המוסכים מברכים על העובדה שמספר הבדיקות המוודאות את תקינות הרכב לקראת החורף  עלה בחורף האחרון ב 5% ומקווים כי  השנה תגדל מגמת עלייה זאת.

בימים אלו בהם מקיימים כלל ארגוני הרכב בישראל בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, את מבצע “הכן רכבך לחורף תשע”ב – בו מוצעת בדיקת בטיחות לרכב ללא תשלום, נחשף לראשונה כי על פי נתוני מרכז המידע והמחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממוצע נפגעי תאונות הדרכים בחמש השנים האחרונות (2006 עד 2010) עומד על 9,821 נפגעים.

מהנתונים עולה כי על אף שהפער במספר הנפגעים בחודשי החורף לעומת חודשי הקיץ עומד על 150 נפגעים בלבד, ממוצע הנפגעים בת”ד בחודשי החורף (אוקטובר-מרץ)  נמוך יותר מאשר בחודשי הקיץ (אפריל-ספטמבר ), 9,749 לעומת 9,894 בהתאמה,  למרות תנאי מזג האוויר (גשם, תנאי ראות קשים, שעות יום מועטות). ברשות מעריכים כי הסיבה לכך היא כי הנסועה בחודשי החורף נמוכה יותר מאשר בחודשי הקיץ,  

רון מוסקוביץ’ מנכ”ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מדגיש ש”מזג האוויר בחורף טומן בחובו סכנות רבות לנוהגים בכבישים. על כן, אני קורא לכל ציבור הנהגים, לשתף פעולה, לגשת בהקדם למוסכים המשתתפים במבצע ולבצע בדיקת בטיחות מקיפה לקראת בואו של החורף, בכדי שיהיה לכולנו חורף נעים ובטוח בכבישים”.

באיגוד המוסכים מברכים על העובדה שמספר בדיקות הרכב המוודאות את תקינות הרכב לקראת החורף עלה בחורף האחרון ב  5% ומקווים כי גם השנה תימשך מגמת עלייה זאת.רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים הרכב קורא לציבור בשם פורום ארגוני הרכב לשתף פעולה ולהגיע לבדוק את הרכב לקראת החורף במוסכים ברחבי הארץ, לדבריו: “אין ספק כי הקפדה על הבטיחות עוזרת למנוע כשלים ברכב שעלולים לגרום לתאונות דרכים”.

המבצע הממלכתי מחייב בדיקה, על פי חוק, רק למשאיות, אוטובוסים והרכב הכבד לסוגיו, אך במהלכו, ניתן לבצע בדיקת בטיחות מקיפה לקראת החורף בחינם לכל סוגי הרכב במאות מוסכים ברחבי הארץ המשתתפים במבצע.

המבצע יחל ב 1.11 יתקיים עד חודש מרץ 2011, במוסכים מוסמכים ברחבי הארץ. את רשימת המוסכים המשתתפים במבצע ניתן למצוא באתר איגוד המוסכים: iga.org.il.

(רצ”ב הנתונים המחקריים מטעם הרשות)

בתקווה שנעבור את החורף בשלום. ותודה על שיתוף הפעולה

לפרטים נוספים ומרואיינים :

קרן יפה- גדיש, דוברת

יוני חפץ, דובר                                          

פורום ארגוני הרכב בישראל

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים                

נייד: 054-3456441

נייד: 050-3332827               

מידע נוסף על מבצע בדיקות הבטיחות לחורף:

כמדי שנה לקראת החורף (מאז שנת 1967), החל בישראל מבצע “הכן רכבך לחורף”. המבצע הממלכתי הנערך ע”י כלל ארגוני הרכב בישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מחייב על פי חוק רק את המשאיות, האוטובוסים והרכב הכבד לסוגיו, אך במהלכו, ניתן לבצע בדיקת בטיחות מקיפה לקראת החורף בחינם במאות מוסכים ברחבי הארץ המשתתפים במבצע.

בתקופת החורף, ניידות הבדיקה של משרד התחבורה ומשטרת ישראל, הפרוסות בעורקי התנועה העיקריים, עוצרות כלי רכב מכל הסוגים, לבדיקת תקינות. רכב שנתגלו בו ליקויים בטיחותיים, מקבל קנס גבוה. יותר מזה: במידה והליקוי חמור במיוחד, כמו ליקוי בבלמים, בצמיגים, בהגה וכדומה – הרכב מורד מיידית מהכביש. כמו כן, הנתונים מצביעים על כך כי בכ-80% מהבדיקות מתגלה כי הרכב תקין לחלוטין, אך 20% מהרכבים כוללים ליקויים העלולים לסכן את בטיחות הנהג, הנוסעים ברכב ושאר המשתמשים בכביש.

במסגרת מבצע בדיקות הבטיחות לרכב, מוצע לכל בעל רכב הנכנס למוסכים המשתתפים במבצע, לערוך בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף (בחינם). רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב ומהווה אסמכתא לביצועה. נערכות 2 סוגי בדיקות. האחת, בדיקה בטיחות מקיפה לרכב הבודקת את תקינות בלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות. ואילו השנייה, בדיקת צמיגים מקיפה, אותה ניתן לבצע אך ורק בצמיגיות, ועבורה יקבל בעל הרכב תווית תקינות נפרדת. מי ש’עבר’ את הבדיקה, וקיבל את התווית יכול להיות בטוח בתקינות רכבו וליהנות מ’מעבר מהיר’ בתחנות הבדיקה של המשטרה ומשרד התחבורה.

בנוסף, בשבוע שבין ה6.11 ל 11.11 יוצבו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לצורך בדיקת תקינות הצמיגים לנהגים. בדיקות אלה חשובות בכל ימות השנה, והסיבה לביצוען לפני החורף פשוטה: תנאי הכביש המשתנים, האופייניים לחודשי החורף. ולכן כדאי לבצע אותן דווקא עכשיו.

מחקרים רבים הוכיחו כי לתקינות הרכב ומצבו הבטיחותי חלק משמעותי בגרימה, הימנעות ושרידות בתאונות הדרכים. “מטרתנו לבדוק כמה שיותר רכבים לקראת החורף ולהגביר את המודעות לנהיגה בטוחה בתנאי הכביש השונים.” מוסרים בפורום ארגוני הרכב, המנהל את המבצע.

הפורום, גיבש מפרט מקצועי מקיף לבדיקה אשר קיבל את אישור משרד התחבורה, והחלה פעילות הסברתית רחבת היקף לכלל העוסקים בתחום. פעילות זו הוכתרה בהצלחה ויבואני רכב רבים, מוסכים וסוכנויות, ארגוני תחבורה ואף חברות השכרה לוקחים בו חלק. אלו, יציעו ללקוחותיהם לבדוק את רכבם ולנהוג בטוח! בפורום מודים כי לא כל נותני השרות בענף הרכב הסכימו לספק את הבדיקות בחינם (בעבר עלות הבדיקה עמדה על 40 ₪), אך למרות זאת, רבים נרשמו למבצע. זו השנה הרביעית בה לא גובים תשלום על הבדיקה, כל שנה עולה מספר הבדיקות, אך לא מספיק.”, טוענים בפורום.