איגוד המוסכים בישראל

בעקבות גידול מסיבי של רכבים עם מערכות בטיחות –

בעקבות גידול מסיבי של רכבים עם מערכות בטיחות –

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ואיגוד המוסכים יוצאים בקריאה משותפת לציבור הנהגים לבדוק את הרכב לפני החורף תוך מתן דגש על תקינות אותן מערכות: ” תחזוקה לקויה של הרכב מגדילה הסיכוי לפגיעה במערכות אלה שהינן קריטיות עוד יותר בתקופת החורף”

במהלך מבצע “הכן רכבך לחורף” מטעם פורום ארגוני הרכב ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתבקשים בעלי הרכב לערוך לרכב בדיקת תקינות כוללת (בחינם) במוסכים החברים באיגוד המוסכים המשתתפים במבצע. כל רכב שעבר את הבדיקה מקבל מן המוסך את תווית המבצע הרשמית,המעידה על תקינות הרכב ומהווה אסמכתא לביצוע הבדיקה. בנוסף, בתאריכים 10.11 ועד 15.11 יעמדו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לרשות הציבור על מנת לבצע בדיקות תקינות לצמיגים. בקרוב יוכל הציבור להתעדכן בפרטי המבצע באמצעות קמפיין שתעלה הרשות ברדיו.

 על פי נתוני איגוד המוסכים, כ– 25% מהרכבים שעלו על הכביש ב– 3 השנים האחרונות הינן בעלות מערכות בטיחות. נתון זה הנו תוצאה של החוק שיצא ב 2010 שמאפשר לייבא לארץ רק דגמי רכב פרטיים הכוללים שתי כריות אוויר לפחות ודגמי רכב פרטיים הכוללים מערכתABS. סיבה נוספת לנתון זה היא ככל הנראה העובדה שהחל מהרבעון השני של 2012 ניתנת הנחה בדמי ביטוח רכב חובה, למבוטחים שברכבם קיימות מערכות בטיחות מצילות חיים (מערכת לבקרת יציבות,ESP – מערכת למניעת נעילת גלגלים,ABS –מערכת התראה על אי שמירת מרחק ומערכת התראה על סטייה מנתיבFCW,LDW -.) .

בעקבות נתון זה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובאיגוד המוסכים מזהירים את הנהגים לבדוק את הרכב לפני החורף ובמיוחד את מערכות הבטיחות השונות, שיעילותן הופכת להרבה יותר רלוונטית במזג אוויר חורפי. מערכות הבטיחות ברכבים החדשים הם חלק ממערכת ממוחשבת טכנולוגית מקיפה ברכבים אלה שמחוברת גם לשאר המערכות ברכב, כך שהסיכוי לתקלות שונות ברכב, ולאו דווקא כאלה הקשורים ישירות לאותן מערכות, גדל. יש להקפיד על תקינות מערכות הבלמים, הצמיגים וההגה על מנת שמערכות הבטיחות תפעלנה כראוי. לדוגמה – כיום, מהירות הרכב קשורה לרמת העוצמה בה ייפתחו כריות האוויר במקרה של תאונה, דבר שלא היה בעבר, וזאת על מנת למנוע פגיעה אפשרית בנהג כתוצאה מפתיחת הכריות.

החורף הישראלי, מצליח תמיד להפתיע את הכביש (ואת הנהגים). המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם הוא כמעט תמיד ‘גשם ראשון’, שמערבב בין שמן מנועים (שהצטבר ע הכביש) לבין מים, תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים, או ‘כמעט תקינים’, מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה. הזנחה של מערכות בטיחותיות, כמו צמיגים, בלמים, או מגבים, יכולה להפוך גם את המכונית החדשה ביותר – למסוכנת בפוטנציה, לכן מחייב החוק משאיות, אוטובוסים, ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. לגבי רכב פרטי, האחריות הינה של הנהג. החוק אמנם מחייב

את הנהגים לנסוע ברכב תקין כל ימות השנה, אך בתקופת החורף, הופך הנושא ליותר משמעותי לאור תנאי הכביש ומספר התאונות הגבוה בתקופה זו.

פורום ארגוני הרכב גיבש מפרט מקצועי מקיף לבדיקה אשר קיבל את אישור משרד התחבורה, והחלה פעילות הסברתית רחבת היקף לכלל העוסקים בתחום. פעילות זו הוכתרה בהצלחה ויבואני רכב רבים, מוסכים וסוכנויות, ארגוני תחבורה ואף חברות השכרה לוקחים בו חלק. אלו, יציעו ללקוחותיהם לבדוק את רכבם ולנהוג בטוח! לא כל נותני השרות בענף הרכב הסכימו לספק את הבדיקות בחינם (בעבר עלות הבדיקה עמדה על 40 ₪), אך למרות זאת, רבים נרשמו למבצע. זו השנה החמישית בה המוסכים החברים באיגוד המוסכים לא גובים תשלום על הבדיקה, בשנה הקודמת הצליחו להעלות באופן משמעותי את מספר הבדיקות, אך לדברי נציגי הפורום זה לא מספיק.

לדברי רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים: “חברי איגודי הרכב ממשיכים במסורת רבת השנים של בדיקות הרכב לפני החורף ללא תשלום. חשוב לוודא כי כלי הרכב שלנו מוכן למשימת אתגרי תנאי החורף. המוסכים, ככל שנה, ממתינים לכם ולאחר הבדיקה יעניקו גם את המדבקה המאשרת את הבדיקה. רוב המוסכים מעניקים הטבות והנחות לעידוד בעלי הרכב להגיע ולבדוק את הרכב.”

לדברי רון מוסקוביץ, מנכ”ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: תנאי הכביש עם תחילתו של החורף דורשים הכנה של הרכב לעונת הגשמים וכן מיומנויות והקפדה יתרה על כללי הבטיחות. לדבריו חשוב לזכור כי הגשמים והרוחות הופכים את הנהיגה ליותר קשה ופחות בטוחה. מוסקוביץ מדגיש כי בחורף הראות מוגבלת, מערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל. “אני ממליץ לתת תשומת לב לתנאי הדרך ולתקינותו של הרכב והכנתו לקראת החורף וקורא לכל ציבור הנהגים לגשת בהקדם למוסכים המשתתפים במבצע ולבצע בדיקת בטיחות מקיפה בכדי שיהיה לכולנו חורף ובטוח בכבישים”.

בחורף תנאי מזג האוויר ותנאי הדרך קשים יותר – הראות מוגבלת, הכבישים חלקים ורטובים ומערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת. לכן, הנהגים נדרשים למיומנויות מיוחדות ולשמירה על כללי זהירות ייחודיים.

קרן יפה גדיש, דוברת

יהונתן סבן, דובר