איגוד המוסכים בישראל

בדיקות בטיחות לרכב חינם לקראת החורף

החורף הישראלי, מצליח תמיד להפתיע את הכביש (ואת הנהגים). המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהגשם הוא כמעט תמיד ‘גשם ראשון’, שמערבב בין שמן מנועים (שהצטבר על הכביש) לבין מים, תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים, או ‘כמעט תקינים’, מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה. הזנחה של מערכות בטיחותיות, כמו צמיגים, בלמים, או מגבים, יכולה להפוך גם את המכונית החדשה ביותר – למסוכנת בפוטנציה, לכן מחייב החוק משאיות, אוטובוסים, ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. לגבי רכב פרטי, האחריות הינה של הנהג. החוק אמנם מחייב את הנהגים לנסוע ברכב תקין כל ימות השנה, אך בתקופת החורף, הופך הנושא ליותר משמעותי לאור תנאי הכביש ומספר התאונות הגבוה בתקופה זו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך חודשי החורף (נובמבר-מרץ) מתרחשות בממוצע כ- 15,000 (!) תאונות דרכים. מספר זה עומד בעינו משך כל השנים האחרונות. יש לציין כי מאות ועד אלפי תאונות דרכים, הנחשבות ‘קלות’, אינן מדווחות לגורמים הרשמיים קרי המשטרה וחברות הביטוח. תאונות אלו, אשר לרב אינן מעורבות בנפגעים, עולות ממון רב למשק ולאזרחים בזמן, כסף בריאות ועוגמת נפש.

בתקופת החורף, ניידות הבדיקה של משרד התחבורה ומשטרת ישראל, הפרוסות בעורקי התנועה העיקריים, עוצרות כלי רכב מכל הסוגים, לבדיקת תקינות. רכב שנתגלו בו ליקויים בטיחותיים, מקבל קנס גבוה. יותר מזה: במידה והליקוי חמור במיוחד, כמו ליקוי בבלמים, בצמיגים, בהגה וכדומה – הרכב מורד מיידית מהכביש. בלי תירוצים, בלי ויתורים. מרתיע? מסתבר שלא כל כך. על פי נתוני איגוד המוסכים, מתוך 2.5 מליון כלי רכב בישראל, נבדקים כל שנה פחות מ-100 אלף רכבים ביוזמת בעליהם במסגרת מבצע “הכן רכבך לחורף”. עם כמותם הגבוהה של הרכבים החדשים המתווספים לכבישי המדינה מידי שנה, מספר זה הינו קטן למדי. כמו כן, הנתונים מצביעים על כך כי בכ-80% מהבדיקות מתגלה כי הרכב תקין לחלוטין, אך 20% מהרכבים כוללים ליקויים העלולים לסכן את בטיחות הנהג, הנוסעים ברכב ושאר המשתמשים בכביש.

במסגרת מבצע בדיקות הבטיחות לרכב, יוצע לכל בעל רכב הנכנס למוסכים המשתתפים במבצע, לערוך בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף (בחינם). רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב ומהווה אסמכתא לביצועה. נערכות 2 סוגי בדיקות. האחת, בדיקה בטיחות מקיפה לרכב הבודקת את תקינות בלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות. ואילו השנייה, בדיקת צמיגים מקיפה, אותה ניתן לבצע אך ורק בצמיגיות, ועבורה יקבל בעל הרכב תווית תקינות נפרדת. מי ש’עבר’ את הבדיקה, וקיבל את התווית יכול להיות בטוח בתקינות ריכבו וליהנות מ’מעבר מהיר’ בתחנות הבדיקה של ניידות המשטרה ומשרד התחבורה. “הבדיקה חשובה בכל ימות השנה, והסיבה לביצועה לפני החורף פשוטה: תנאי הכביש המשתנים, האופייניים לחודשי החורף. ולכן כדאי לבצע את הבדיקה הזו דווקא עכשיו”, מסבירים בפורום ארגוני הרכב, המנהל את המבצע.

בפורום טוענים כי מחקרים רבים, הוכח כי לתקינות הרכב חלק משמעותי (עד 28%!) בתאונות הדרכים. “מטרתנו לבדוק כמה שיותר רכבים לקראת החורף ולהגביר את המודעות לנהיגה בטוחה בתנאי הכביש השונים.”

הפורום, גיבש מפרט מקצועי מקיף לבדיקה אשר קיבל את אישורו של משרד התחבורה, והחלה פעילות הסברתית רחבת היקף לכלל העוסקים בתחום. פעילות זו הוכתרה בהצלחה ויבואני רכב רבים, מוסכים וסוכנויות, ארגוני תחבורה ואף חברות השכרה לוקחים בו חלק. אלו, יציעו ללקוחותיהם לבדוק את ריכבם ולנהוג בטוח! בפורום מודים כי היו קשיים בשכנוע נותני השרות בענף הרכב לספק את הבדיקות בחינם (בעבר עלות הבדיקה עמדה על 30 ₪), אך למרות זאת, רבים נרשמו למבצע. זו השנה השניה בה לא גובים תשלום על הבדיקה, בשנה הקודמת הצליחו להעלות באופן משמעותי את מספר הבדיקות, אך לא מספיק.”, טוענים בפורום.

המבצע מתקיים מה-1 בנובמבר 2007 ועד ל-31 במרץ 2008, במוסכים מורשים ברחבי הארץ. הבדיקות כאמור, בחינם. את רשימת המוסכים המשתתפים במבצע ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.iga.co.il. במכוני הרישוי נערכות הבדיקות בתשלום סמלי של 30 ₪.

********************************************************************

רצ”ב אימג’ של תווית המבצע הרשמית (מאושר לשימוש).

דורון אובזנק, דובר

לצפיה בקובץ