איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 387

גיליון מספר 387


IGA-LOGO
עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 15 לינואר 2015

 

סופת בירוקרטיה ועליית מחירים

עם פרוס השנה האזרחית החדשה, רובנו קיבלנו מספקים רבים בתחומי הפחחות והחומרים השונים הודעות על עליית מחירים למוסך. חלקנו גם קיבל הודעות “חגיגיות” מתאגידי המים על בחירתנו להיות “מוסך נדגם” – בחירה הכרוכה בתשלום עוד מספר אלפי שקלים לטובת הדגימות המיוחדות. גם סוכני הביטוח הזדרזו להודיענו על עליית מחירי ביטוחי העסק.

בקיצור – שנת 2015 תעלה לנו יותר.

ההאמרה בעלויות התקורה והעבודה מצטרפת למחירונים החדשים של יבואני הרכב ולעוד סיבות טובות לצורך דחוף ברפורמות שתבאנה להוזלת עלויות לעוסק ובהתאמה לצרכן הסופי.

   4CAB3-tlc8OtsaC3W3qxA3sS2-zFZ26YtuViZkBFExnqqE6tg-9fLaG4nRgHD8jvTk4dvADOPvMwClxw1D024GtIVuh-55f7OorN 

וועידת הרכב השנתית – בסימן חוק רישוי שירותים לרכב

בסוף השבוע האחרון השתתפו נציגי האיגוד וחברים נוספים בוועידת הרכב – CARS 2015 אותה ארגן איגוד לשכות המסחר במלונות הרודס באילת. ועידה זו, אופיינה בארגון מופתי של נציגי איגוד לשכות המסחר והמפיקים האחראים להצלחת האירוע (חברת אימג’ן) וכללה פאנלים והרצאות מעניינים, ערבי בידור איכותיים ומפגשים חשובים בין העוסקים לנציגי הממשל שהשתתפו באירוע.

תודות והערכה למר אוריאל לין, לאייל כבירי, עו”ד דן  כרמלי ולכלל הצוות שעמל חודשים רבים והפיק אירוע נכבד זה.

הועידה התרכזה סביב הצעת חוק רישוי השירותים לרכב אודותיו כבר נכתבו מילים רבות.

מגזין גלובס סיפק חסות לאירוע וכמו כן השתתפו בוועידה עיתונאי רכב רבים ורצ”ב מספר כתבות סיקור שהוועידה סיפקה :

יו”ר איגוד המוסכים: “חוק רישוי הרכב טוב רק לטייקונים”

אוריאל לין: כדי לטפל ביוקר המחיה חייבים לפתוח את השוק לתחרות

האם “מהפכת הרכב” של ישראל כץ באמת תגיע לכיס שלכם?

זליכה: “לא למנות את כץ לאוצר; גרם לנזק של 6 מיליארד שקל”

סמנכ”ל רשות המסים: עתיד מיסוי הרכב – מס על נסועה

אוריאל לין: “להפחית ב-50% את המס על רכישת רכב”

מה קרה לרפורמה שאמורה להוזיל את המכוניות החדשות?

36b28bf6-7589-4d1f-9d47-4e79c3c005d6

מי מרוצה מהצעת החוק המדולדלת?

נציגי הממשל והאיגודים המייצגים את הגופים הגדולים הביעו שאיפה לסיים את הליך החקיקה במושב הנוכחי של הכנסת ואנו כמובן הבענו את דעתנו כי הצעת החוק בנוסחה הנוכחי והמצומצם, לא יביא לשינוי מגמות חיובי בשוק הרכב – נהפוך הוא הדבר. לא בכדי שואפים נציגי העסקים הגדולים לסיים את הליך החקיקה ולהלן מקצת הסיבות:

  1. יבואני רכב – אין שינוי מהותי בין החובות שחלו עליהם טרם החקיקה ובנושאים מסוימים אף יוטב מצבם בכל הקשור לבלעדיות הזיכיון ולרוב החסמים שהגנו על בלעדיות זו בעבר.

  2. חברות ביטוח – ירדו כלל המלצות זליכה אודות ביטול השליטה של חברות הביטוח בשוק תיקוני התאונות והוסרו חסמי האיכות להתקנת חלקי מעטפת תחליפיים וב”כפייה” ברכבי המבוטחים. החוק מיטיב עימם.

  3. חברות הליסינג וההשכרה –הוסרו האיומים אודות פירוק בעלויות צולבות, הוסרו חסמי יבוא, חובת רישוי הסחר ברכב תיטיב עימם.

  4. יבואני חלקי המעטפת לרכב – הוסרו כאמור חסמים רבים. חלקי המעטפת לא יוגדרו כחלקים בטיחותיים ולא תתבצע חובת איכות והתאמה כחסם כניסה לישראל. הוסרו האיומים בדבר פיקוח על הסכמי אספקת חלפים למוסכים ע”י חברות ליסינג וביטוח. יבואני החלקים – בייחוד אלה שחברות הביטוח והליסינג “דוחפים” את המוצרים שלהם למאות מוסכים – מרוצים.

  5. שר התחבורה – יזכה בקרדיט על העברת חוק להגברת התחרות בענף הרכב, ללא כל קשר אם יממש הגברת תחרות שתשפיע על כיס האזרח הקטן ואם לאו בעתיד הרחוק.

bJaWEMtEl2C6mZ8MWDHMSwW_sJPuLsARQatQ8-AH_iTbLO9kL2VZbg7ndIrcVS7f5uqDKT9tof_W9VNhWUaBbEhcOEvt1H7zcfHF

?ומי יפסיד בגדול אם החקיקה תסתיים ללא תיקון נדרש

  1. הצרכן הפרטי – להערכתנו, ימשיך לספוג את עלויות הסבסוד הצולב ואת העליות העקביות בעלויות הפעלת העסקים – המחירים ימשיכו לעלות: רכב חדש, רכב משומש, חלקי חילוף, ביטוח, אגרות שונות.

  2. המוסכים החוקיים ובבעלות פרטית (להבדיל מבעלות יבואן רכב או חברת ליסינג או חברת גרירה). המוסכים החוקיים הפרטיים לא ייהנו מהסרת חסמים כשאר חבריהם לענף הגם שהם אלה המשווקים והמייצרים בפועל את רווחי העסקים הגדולים.

במידה והמלצותינו לשיפור החוק לא תתקבלנה, אנו חוששים מפני המשך הרס הענף ועתידו המקצועי והתעסוקתי וברור שגם בטיחות האזרחים תיפגע.

פתיחת החסמים למוסכים תגביר את ההנחות למוסכים, תרחיב באופן משמעותי את מספר יבואני החלקים המשווקים למוסכים, תאפשר תחרות על חלקים מקוריים, תפסיק את כפיית התקנת חלקי חילוף המסופקים ישירות על ידי יבואני הרכב/חברות ליסינג/חברות ביטוח ותגביר את התחרות שתועיל לצרכן הסופי – זה יקבל מוצר יותר איכותי בעלות נמוכה יותר אם המלצותינו לשיפור החקיקה יתקבלו.

סקירה קצרה ומאכזבת – עם מה התחלנו ומה נשאר בהצעת חוק הרישוי?

להלן סיכום קצר ולא ממצה של התהליך החל מקול התרועה בו התקבלו המלצות ועדת זליכה ועד ליום העצוב הזה בו הצעת חוק רישוי השירותים לרכב הגיעה למצב אנורקטי קריטי המשמר בפועל את החסמים ואינו מעודד תחרות אלא המשכו של נזק:

  1. הנגשת מידע, ציוד והכשרות לכלי רכב חדשים  לכלל המוסכים החוקיים בישראל – לא יושם עד היום ולא ברור מהצעת החוק הכיצד ימומש בפועל.

  2. פתיחת התחרות בענף שירותי התיקון לכלי רכב כבד ונוסעים ולדו-גלגלי – לא הוכנס לחוק.

  3. איסור בעלויות צולבות – יבוא רכב/ליסינג/ביטוח/הסעת המונים/צמיגים – לא הוכנס לחוק.

  4. פירוק השליטה של יבואן רכב בהיקף לקוחות משמעותי  – איסור בעלות על יותר ממוסך אחד ומאולם תצוגה ומכירות אחד – לא הוכנס לחוק.

  5. הגבלת היקף ההנחות לחברות ליסינג יחסית לצרכן הפרטי – לא הוכנס לחוק.

  6. הגבלת היקף ההנחות על חלקי חילוף למוסכי שירות יחסית למוסכים כלליים – לא הוכנס לחוק.

  7. איסור על חברות הביטוח להפנות לקוחות למוסכי הסדר ו/או למוסך ספציפי – לא הוכנס לחוק.

  8. איסור השפעה על בחירת שמאי ותעריפי שמאות והפעלת פיקוח ממשלתי – לא הוכנס לחוק.

  9. הקמת מאגרי מידע לציבור – מחירי ומקור חלפים, רשימה שחורה של חלקים מסוכנים ועוד – לא הוכנס לחוק ולא בוצע בפועל.

  10. תגבור כוח אדם לאגף הרכב במשרד התחבורה לצורך בקרה ופיקוח על התחרות – לא בוצע בפועל.

יוצא מכך כי נוסח הצעת החוק הנוכחית אותה תאגידי הרכב הגדולים ממהרים לאמץ מותירה את תלות העסקים הקטנים בעסקים הגדולים בשוק הרכב ומותירה את הצרכן ללא כל בשורה וללא כל שינוי מהותי (בהתחשב בעובדה כי מדינת ישראל אינה מוכנה לוותר על חלק ניכר ממס הקנייה על הרכב החדש).

לשלל כשלי השוק הללו שלא באים לכלל פתרון בהצעת החוק יש להוסיף את מחדל המוסכים הפיראטיים ואת מחדל ה”אובדן להלכה” ובקיצור –

חשש גדול לחוסר תקווה ולעתיד העוסקים החוקיים הקטנים בענף.

שמחה ותקווה לעוסקים הריכוזיים ולעוסקים הבלתי חוקיים בענף.

B4oGIxvcY9d1C3CxQkCsWSGBc6y_nxZuo9CJkCeK9AL14GxdbKno67e4frbknzC0LlyrHtz-gE0r_-uyVvWV948ukt2C-md3HD75

צילום: חטיבת דובר המשטרה

 

פגישת פרוטוקול במשרד התחבורה:

השבוע הוזמנו נציגי האיגוד לפגישה עם מנכ”ל משרד התחבורה שצירף לפגישה יועצים משפטיים ממשרד התחבורה וממשרד האוצר, נציג הממונה על ההגבלים העסקיים ונציגים נוספים ממשרד התחבורה. במקור ולפי הבנתנו, הפגישה נקבעה בכדי לנסות לשלב סעיפים להסרת החסמים על המוסכים החוקיים אך בפועל בוצע מעין “שימוע פתע” לא ברור ולא מוגדר שנראה שבוצע לצורכי פרוטוקול בלבד ואולי בכדי לעקוף את התנגדותנו וצרכינו הבסיסיים בטקטיקות לא ראויות.

דווקא פגישה זו שיוזמה על ידי בכירי משרד התחבורה בדרג מקצועי הותירה אותנו תמהים – פקידי משרדי הממשלה אינם תומכים בהמלצות אותם הציעו בעצמם לפתיחת התחרות בשוק הרכב בישראל? ומדוע אם כך זומנו לפגישת הבכירים הנ”ל? מדוע ישבו כחברים בוועדת זליכה והוציאו יחד עמו ובהסכמתם דאז את ההמלצות שאין בכוונתם ליישם ולחוקק?

במקום שאנו נקבל מהם תשובות כיצד בדעתם לפתוח את השוק ולהציל את המצב – קיבלנו מטח של שאלות וחקירות, שאין לנו כיצד להסביר אותן אלא בניתוק מוחלט של הפקידות הממשלתית מהשטח ומהאזרחים ומההמלצות שהם עצמם כתבו והפיצו.

בכל מקרה ומאחר וכבר הגענו לפגישה, הזכרתי לנוכחים כי שר התחבורה התחייב לפני כלל עם ישראל כי יפעל ליישום כל ההמלצות של פרופ’ זליכה וכי בעלי מוסכים רבים הסתמכו על התחייבות שווא זו.

אז מה באמת גרם לשינוי עמדתם ופועלם של אלה בשלוש השנים האחרונות? לאלוהים פתרונים.

שבת שלום

 
 
 :כתבות נבחרות השבוע
המכללה הטכנולוגית לרכב
לרשימת הקורסים המלאה של המכללה הטכנולוגית לרכב, לחצו כאןהרשמה
 
aboutus

אתר השבוע 

סוכנות מוטו מאסטר היא סוכנות אופנועים מוכרת ובעלת מוניטין שנוסדה על ידי איתי ואבי, שני חברים טובים המשוגעים לאופנועים ושעובדים בתחום כבר למעלה מ 25 שנה. החנות מציעה ללקוחותיה מגוון שירותים תחת קורת גג אחת :

אולם תצוגה גדול ומזמין, מכירת אופנועים חדשים ויד שניה, טרייד אין, ענות אביזרים, מוסך מקצוני, חילוץ וגרירה.