איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 386

גיליון מספר 386

 

IGA-LOGO

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 08 לינואר 2015

ועידת הרכב 2015 באילת בסימן הרפורמה-שכנראה-לא-תהיה

הערב תיפתח ועידת הרכב הראשונה באילת. הועידה מאורגנת על ידי איגוד לשכות המסחר בשיתוף עיתון גלובס ותיפתח בנוכחות שר התחבורה ובכירים אחרים מהמשרד.

הועידה נפתחת בסימן הרפורמה להגברת התחרות בענף הרכב שאמורה הייתה לטפל בכשלי השוק בענף הרכב וביוקר המחיה הנובעים מתחום שירותים זה.

כזכור, לאחר אירועי המחאה החברתית, החליטה ממשלת ישראל באמצעות שר התחבורה לבצע רפורמה בענף הרכב והוקמה בשנת 2011 וועדה בראשות הפרופ’ זליכה לבדיקת הכשלים.

“השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישמן כדי להביא למפנה, והתשובה היא כן”. שר התחבורה ישראל כץ (צילום: נמרוד סונדרס)

“השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישמן כדי להביא למפנה, והתשובה היא כן”. שר התחבורה ישראל כץ (צילום: נמרוד סונדרס)

פרופ’ זליכה, על בסיס מינוי ממלכתי אותו קיבל משר התחבורה, מינה חברים נוספים לוועדה ובתוכם בכירים ממשרד התחבורה. מספר חודשים לאחר מכן, עם פרסום המלצות הוועדה, הביע השר  בוועדת הכלכלה ובתקשורת תמיכה פומבית במסקנות הוועדה וניסה להכליל אותן בחוק ההסדרים – ללא הצלחה. מאז, יצא השר למסע ארוך עם מתנגדים מבית ומבחוץ בכדי למצוא אכסניה חוקית ליישום מסקנות הוועדה.

במסע מפרך זה (הדומה יותר למרוץ מכשולים מאשר להליכי חקיקה ורפורמה), הגיע השר –  יחד איתנו שקיווינו ליווינו ותמכנו  – לתחנות רבות  שבכל אחת מהן “קוצצו” מס’ המלצות מהותיות של הוועדה ועד שהגענו לקו הסיום – לא נותרה כל רפורמה ולא נותרו כל משמעות וזכר לנקודת ההתחלה ולמטרות המסע. מובן כי מסע רווי כשלונות זה נמכר לציבור כי – “תהליך ארוך וחשוב ליישום שינוי אמת”.

במקביל היינו עדים בעשור האחרון לרפורמה ממשלתית אחרת שלא נתקלה בשום מכשולים – הקמת רשויות ממשלתיות בסיטונאות; פתיחה של מאות תקנים למקורבים; העלאת מיסים בכל תחום ועל כל תנועה שמבצע האזרח; ועוד מספר רב ומדאיג של “רפורמות” הפוגעות בחוסן החברתי והכלכלי של רוב הציבור בישראל.

מימין לשמאל: מנהל רשות מקרקעי ישראל, שר השיכון, שר האוצר, שר התחבורה וראש עיריית ירושלים, היום לאחר החתימה על ההסכם (באדיבות משרד האוצר)
מימין לשמאל: מנהל רשות מקרקעי ישראל, שר השיכון, שר האוצר, שר התחבורה וראש עיריית ירושלים, היום לאחר החתימה על ההסכם (באדיבות משרד האוצר)

בענף הרכב יצרו פעולות אלו ורבות אחרות של הממשלה כנגד אזרחיה, הרס בלתי אחראי של ענף תיקוני הרכב בישראל ללא כל הסבר הגיוני וללא תועלת לציבור בעלי הרכב – בין באיכות ובין במחיר.

את אירועי הועידה שתוכננה לפני מספר חודשים, רצינו לפתוח בהכרזה ובהוקרה לשר ולצוותו אך לצערנו, לאחר שהשר נכנע, ככל הנראה, ללחצים הרבים שפעלו עליו  – לא נותרה ולו בשורה מהותית אחת, ונותרנו עם  כותרות ריקות מתוכן.

  1. מחירי הרכב החדש – לא חל ולא יחול שינוי מהותי במחירי הרכב לצרכן הסופי.

  2. מחירי החלפים – לא חל ולא יחול שינוי מהותי במחירי החלפים ואפילו חזינו בעליית מחירים בכל הקשור לחלקי בטיחות כגון : פנסים, בלמים, חלקי מתלים וכד’.

  3. מחירי תחזוקת הרכב – עקב עליית מחירי התקורה והמיסים הדרקוניים לעסקים המטילות כלל הרשויות הוותיקות והחדשות – ארנונה, שילוט, ביוב, מי שתייה וניקיון, אכיפת חוקי עבודה, רישוי עסקים, מע”מ ועוד – המחירים לצרכן עלו ולהערכתנו עוד יעלו באחוזים ניכרים עקב גזירות הממשל.

השר סבר (כך להבנתנו) כי רק הורדת החסמים תוזיל את מחירי הרכב ואת מחירי החלקים. מאידך ובמקביל, השר ויתר מלכתחילה, למרות שהצהיר שייקח שליטה על השוק, על פיקוח ובקרה על כלל פעילות משרד האוצר בשוק הרכב – מיסוי, ביטוח, רכש וכד’.

ויתור זה, עיקר לחלוטין מתוכן את שאיפות והצהרות השר ועל כן, אנו כנציגי העוסקים הסובלים מתהליך ארוך של הרס מקצועי וכלכלי – לא נוכל לתמוך יותר בהצהרות הריקות ולא נתמוך כמובן בכוונות של השר ושל יו”ר וועדת הכלכלה היוצא לסיים את העבודה כביכול (הפיכת הצעת חוק רישוי שירותים לרכב לחוק) ללא כל תוצאות מהותיות.

משכך, העדפנו לתמוך בסיעות שהסכימו איתנו כי סיום חקיקה שנועד רק לצורך הצהרתי ופופוליסטי אינו ראוי בתקופת בחירות וכי יש לבדוק לעומק את טענותינו ואת העובדות בכנסת הבאה ובממשלה הבאה שתקום לאחר הבחירות.

פטירתו בטרם עת של איש המקצוע הוותיק אבי שפייזמן ז”ל

את אבי שפייזמן ז”ל הכרתי בשנות התשעים במסגרת מגעים עסקיים שלא הבשילו לעשייה משותפת אך מאז נפגשו דרכנו בצמתים רבים בענף תיקוני הרכב בישראל.

אבי שפע ברעיונות רבים ובשאפתנות בלתי מוגבלת לחדשנות ולמציאת פתרונות בתחומי הסחר ושיווק תוצרי תיקון. יחד עם זאת ליבו נמשך תמיד למקצוע ולעבודה היומיומית בתחום שכה אהב – מכוניות.

אהבתו לרכבי אספנות והגעגוע לרכבי הילדות שכה אהב העסיקו אותו רבות בשיקום ובהשתתפות באירועים של מועדוני רכבי האספנות והוא הרבה לדבר כך ולספר על שיקום שביצע לרכבים מהסוג הנ”ל.

DwJdG5okKeqoIf0sUTcSGwVZ6X7FaLTqNnzUG2QvtBGJCxfmV9eUFKhYrWCtMEIpYch7NwDWs0ZgBk5KJCv05cOGaCZyjbucks7P

אבי היה שותף תמיד לחשיבה ולעשייה בתחום הרגולציה ובכירי משרד התחבורה רצו תמיד לשמוע את דעתו בכל הקשור לשינויי חקיקה ולקידום הבטיחות. אבי היה שותפנו לדיונים בוועדת שיינין שעל בסיסה קמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שותף לדיונים הארוכים בשנים האחרונות אודות מוסכי ההסדר, ה”אובדן להלכה”, “הסדרי השמאים” ועוד ועוד.

בשנים האחרונות הצטרף אבי לבית האיגוד כמורה ללימודי הפחחות והצבע במכללה הטכנולוגית של איגוד המוסכים בישראל. ההוראה לא הייתה זרה לאבי וכידוע לי, כבר עשה זאת בתקופת השירות הצבאי עת הכשיר דור עתיד לענפי תיקון הרכב כבר אז וגם שירת ביחידות לוחמות בתקופות הקשות ביותר של עם ישראל בהצלחה ובאומץ.

תלמידי המכללה הטכנולוגית וצוות המורים התחברו מיד לאיש בעל האופי הנוח והחם. השתתפות עשרות תלמידיו בתקופות השונות, בכדי לחלוק לו כבוד אחרון בטקס הלוויה שלו, מעידה על העובדה שהיה איש אהוב ומוערך על כלל הסובבים אותו.

אני מעריך שהשבוע, בבית המשפחה, יישמעו עוד עדויות רבות על האיש ופועלו הרב ונותר לנו , כלל חבריו באיגוד ובענף, רק להצטער ולכאוב את מותו הפתאומי של האיש היקר הזה, ולהשתתף בצער המשפחה הקרובה ובצערם של כל אוהביו ומוקיריו. יהי זכרו ברוך.

 

 
 
 :כתבות נבחרות השבוע
logo-carcollege
לרשימת הקורסים המלאה של המכללה הטכנולוגית לרכב, לחצו כאןהרשמה
335dd1cb-b0b4-4c02-bab7-8c59f6a4a308

אתר השבוע 

מוסך ראנדן הוקם בשנת 1994 ע”י דני שמע ואברהם (ראן) קאפ, באזור התעשייה תלפיות בירושלים. המוסך מוסמך ומוכשר לעבודות מכונאות, חשמל ומיזוג אוויר, ומציע תחת קורת גג אחת מגוון שירותי רכב תוך הקפדה מרבית על עבודה מקצועית, עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר בענף והתאמה מלאה להוראות היצרן. למוסך ראנדן הוענק תו תקן ‘אמנת השרות’ המבטיח שרות אדיב ומקצועי ללא פשרות.