איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 447

גיליון מספר 447עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 13 ליוני 2016
המלחמה על חוק רישוי שירותים לרכב – הטעית הציבור והכנסת ולובינג לטובת חברות הביטוח ע”י “המפקחים” ממשרד האוצר:
עקבו אחרינובקרו באתר האיגודכתבו לנוערוץ הרכבעקבו אחרינו
     

אנו מצויים בישורת האחרונה של דיוני חוק רישוי שירותים לרכב. ביום שלישי 14.06.2016 יתקיים הדיון המסכם בוועדת הכלכלה בכנסת.

בדיון האחרון בוועדה, טרם פגרת הכנסת, ניתנה ע”י יו”ר הוועדה ח”כ איתן כבר הוראה מפורשת להכליל את תיקון העיוות של רשימות השמאים והסדרי המוסכים בחוק, בין בהסכמה ובין בכפיה.


לאחר מאמצים עילאיים מצדנו, עלה בידינו, בידי נציגי איגוד שמאי הרכב, נציגי המועצה לצרכנות ואחרים, לשכנע את נציגיו המקצועיים של משרד התחבורה שהוא הרגולטור הרלוונטי לתחום, ולאחר ששמע את עמדות כל הנוגעים בדבר, להמליץ לכנסת על ביטול רשימות השמאים ומוסכי ההסדר, הכל כמובן לטובת ציבור הצרכנים בכללותו, והעוסקים בתחום. עמדת משרד התחבורה.

אך במקביל אלינו עבדו גם גורמים אחרים: נציגי המפקח על הביטוח ששמו להם למטרה שלא לפגוע חלילה ביקרות לליבם – חברות הביטוח (=מעסיקותיהם העתידיות), ונראה כי נשתכחה מליבם מטרת החוק ומהות תפקידם – להגן על הציבור מפני כוחם העודף של חברות הביטוח.

לצערנו, נכון לרגע זה ובאופן מפתיע ולא ברור, עלה בידי הפקידים לשכנע את ח”כ כבל שלא לשלב נושאים אלו בהצעת החוק למרות עמדות נציגי הצרכנים, עמדת שר התחבורה ועמדת הצוות המקצועי של משרד התחבורה. אנו כמובן נזעקנו ופנינו לכל גורם אפשרי להסרת רוע הגזירה כולל שרי התחבורה והאוצר באופן אישי, ואנו ממתינים לראות את עמדתם כבר היום. מכתב לשר התחבורה ולשר האוצר הסדרי מוסכים ושמאים, נתונים כספיים של חברות הביטוח מביטוחי רכב.

נקווה, כי נבחרינו יצליחו זאת הפעם שלא לפספס הזדמנות היסטורית לתקן באמצעות חוק הרישוי את העולות והעיוותים שיצרו לנו  חברות הביטוח בתמיכת נציגי המפקחת על הביטוח, ולהחזיר את פעילות השמאים והמוסכים לביתם הטבעי – משרד התחבורה.

זו שעת מבחנו של שר האוצר החברתי (הבוס של פקידים אלה) שהבטיח ל”כולנו” למגר את התופעות המכוערות הללו וזוהי שעת מבחנם של חברי ועדת הכלכלה בכנסת האמורים לדון על סיום או המשך השחיתות הקרטלית הפוגעת בענף שלם, בבעלי הרכב וברוכשי הביטוח ביום ג’ הקרוב.
 

הדיון ישודר בשידור ישיר בערוץ הכנסת ותוכלו לצפות ולחזות האם נציגי משרד האוצר ימשיכו בניסיונם הנחוש לחסל את כלל העסקים הקטנים בענף תיקוני הרכב בישראל ולהותיר רק כמה עשרות מהם.

אל תפספסו – מבוסס על סיפור אמיתי עם שחקנים אותנטיים.

לפניכם מספר דוגמאות לנתונים המוטים והמוטעים בהם מנסים פקידי האוצר להלעיט ולהפחיד אותנו:

“חברות הביטוח מפסידות”

מאז חקיקת חוק הפיקוח על עסקי הביטוח בשנות ה- 80, רוב חברות הביטוח יציבות מאד ורווחיות מאד. מאז “וועדת בכר” הן גם מנהלות מאות מליארדי ₪ בשנה ובכך הגדילו רווחיהן. בנוסף, לפני מספר שנים עבר ניהול ביטוחי החובה (חוק סוציאלי – חוק הפלת”ד) לניהול כלכלי של כל חברת ביטוח בנפרד וחברות הביטוח הרוויחו ממהלך זה מאות מיליוני ₪.

החל משנת 2015 חויבו חברות הביטוח לשקלל גם חלק מכספי תביעות שנדחו “כאילו” ששולמו ולהפריש חלק מכספים אלה לעתודה. זה אינו הפסד בפועל, זהו עניין חשבונאי גרידא. (מתוך הדו”ח השנתי של   AIG  לשנת 2015 ).

“עלות התביעה הממוצעת במוסך הסדר נמוכה יותר”

נכון לאמור בדו”ח השנתי של חברת הביטוח AIG  לשנת 2015, מדד ממוצע תיקוני תאונות אינו הגורם המכריע בקביעת מחיר הפוליסה, שכן יחס התביעות לכמות הפוליסות הנרכשות – ירד משמעותית בעשור האחרון.

תעריפי הפוליסות הינם דיפרנציאליים ומותאמים למבוטח הספציפי, ומבוססים על הפרמטרים הבאים (מתולך אותו הדו”ח): “תעריפים דיפרנציאליים – התעריף לביטוח רכב רכוש הינו תעריף אקטוארי דיפרנציאלי (משתנה ומותאם סיכון), הכפוף לאישור המפקח על הביטוח. תעריף כאמור נקבע על בסיס מספר פרמטרים הכוללים, בין היתר: דגם הרכב; נפח מנוע; שנת ייצור; כמות נהגים ברכב; מין וגיל הנהגים; וותק נהיגה; ניסיון תביעות העבר וכיו”ב. נכון למועד הדוח, החברה קובעת את תעריפי הביטוח על- פי הקריטריונים הבאים: מאפייני הרכב; פרטי הבעלות והשימוש ברכב; כמות נהגים ברכב; מאפיינים מסוימים של הנהגים; וותק בנהיגה וניסיון תביעות העבר”

המסקנה הברורה היא שפרמטר – “עלות תביעה ממוצעת” אינו משפיע באופן משמעותי על מחיר הפוליסה כאמור בדיווח של חברת ביטוח AIG ושאין השפעה מהותית ברווחי הביטוח עקב פעילות פסולה של המוסכים או עקב שינוי בממוצע עלות התיקון וכד’ .

“ישנם 800 מוסכי הסדר”

נתון שגוי זה נועד ליצור מצג כאילו הציבור נהנה משפע של בחירה בין מוסכים וכאילו מרבית מוסכי הפחחות משתתפים ב- “חגיגה”.

בפועל, חיתוך של כמות מוסכי ההסדר לחברת ביטוח מסויימת באיזור גיאוגרפי מסויים מעלה כמות נמוכה בהרבה, ולעיתים זניחה ממש (הפילוח המדוייק נמצא באתר ובדף הפייסבוק שלנו).

כך, למשל, למבוטח של ביטוח ישיר בירושלים יש רק שני מוסכי “הטבה” לבחירה .ברעננה – רק אחד. בתל-אביב – שלושה.

סיבה נוספת בגינה הנתון שגוי הינה שיש מקרים רבים בהם אותם המוסכים עצמם משמשים כמוסכים של מספר חברות הביטוח כך שכמות המוסכים אינה מצטברת אלא חופפת.

בשורה התחתונה אין בישראל יותר מכ- 300 מוסכי הסדר.
 

מס”דחברת ביטוח נתח שוק רכב רכושכמות מוסכי הסדר
1כלל 11%289
2מנורה13%308
3פניקס12%177
4הראל14%156
5מגדל8%51
6איילון8%227
7שומרה (בבעלות מנורה)7%132
8ביטוח ישיר11%57
9שירביט4%88
10AIG4%93
11ביטוח חקלאי2%89
12הכשרה5%113
13שלמה2%66

וכמובן  וכמו תמיד איך אפשר בלי  – “הפרמיות יעלו”:

לא תהיה הצדקה לייקור פוליסות לציבור המבוטחים אם יבוטלו הסדרי השמאים והמוסכים, ואם זו תהיה התוצאה – היא תונח לפתחם של פקידי המפקח על הביטוח שיאשרו העלאה כזו.

ישנם די והותר משתנים הקובעים את עלות הפוליסות, משמעותיים בהרבה מאשר תשלום נזק (חלקי, במובחן מאובדן מלא) לאחוז קטן מסך המבוטחים.

להיפך – אנו צופים שהפוליסות יוזלו עקב ביטול ההנחות בהשתתפות העצמית לחלק קטן מהציבור שמסבסד חלקו האחר של הציבור; איכות התיקונים תשתפר לרוב המוחלט של הניזוקים; ענף הרכב ייפתח לתחרות וישגשג במקום לדעוך; תשתפר גם הצמיחה במשק, יווצרו עוד מקומות עבודה וכו’.

ולפי ניסיון העבר…

הניסיון החקיקתי להגבלת חברות הביטוח מעלה, כי כאשר המחוקק איתן בדעתו  ולא נכנע ל- “לובי” שהן עושות באמצעות המפקח על הביטוח, זעקת הקוזק הנגזל שלהן נמוגה, הציבור כולו מרוויח והן אינן פושטות את הרגל, רחמנא ליצלן.

כנס איגוד המוסכים – SAVE THE DATE

 

כתבות נבחרות השבוע:

חמש בדרכים, 09.06.16

משרד התחבורה ממליץ לבטל את מוסכי ההסדר ורשימות השמאים

משרד התחבורה רוצה לבטל את מוסכי ההסדר מטעם הביטוח

>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<<
 


 
אתר השבוע

מוסך מאזדה פורד מורשה

מרכז שירות קלעי נוסד ב-1943 כמוסך לפחחות, והיה בין המוסכים הראשונים בת”א. המייסד שלמה קלעי ז”ל היה פחח אומן שגידל על ברכיו דורות של פחחים שחבים לו את הכשרתם. כיום מנהל עמירם קלעי בנו את מרכז השירות.

משנת 1998 מרכז שירות קלעי הינו מוסך מורשה לטיפול ברכבי מאזדה ופורד מטעם היבואן “דלק מוטורס”.

מרכז שירות קלעי מבצע את מכלול הטיפולים לרכבי מאזדה ופורד, לרבות טיפולי מכונאות, חשמל ומיזוג אוויר, אבחון ודיאגנוסטיקה, פחחות וצבע, וכן עבודות זגגות וריפוד.
יש לציין כי מחלקת הפחחות במרכז שירות קלעי הינה מהמוערכות ביותר בענף הרכב בארץ.

במרכז שירות קלעי נמצא צוות של מומחים ואנשי מקצוע מיומנים, המכירים את רכבי מאזדה ופורד על בוריים, ועוברים הכשרות והשתלמויות תקופתיות אצל היבואן. מלבד הידע והניסיון, לרשות העובדים עומד גם הציוד המתקדם ביותר.

במרכז שירות קלעי משכימים קום עבור הלקוח, ומרכז השירות פתוח לקליטת רכבים החל מהשעה 6:00 בבוקר.

מרכז שירות קלעי מעמיד לשירות הלקוח יועץ שירות המלווה אותו מרגע יצירת הקשר עם מרכז השירות ועד לסיום הטיפול. היועץ נמצא בקשר עם הלקוח לאורך כל שלבי הטיפול ומעדכן אותו מהי הבעיה ואיזה טיפול יש לבצע.

 
Ecar-Red-BannerYouTube-LogoFACEBOOK-LOGOGreenP-iga4u 

IGA
IGAתיאור: תיאור: image06המכללה הטכנולוגית לרכב

‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ
לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב
ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח
וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-‘ערוץ הרכב’, מידע
צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-“אגוד המוסכים”) לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.

אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל
כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.org.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא”ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות