איגוד המוסכים בישראל

סקירת מצב ענף שרותי הרכב במחוז הצפון בעת המלחמה בחיזבאללה בלבנוןראיון עם אבי אורן, מ"מ יו"ר אגוד המוסכים ויו"ר מחוז חיפה והצפון.

אבי אורן, לגבי מצב ענף המוסכים ושרותי הרכב באזור הצפון, עקב המצב המלחמתי

לענף שרותי הרכב באזור הצפון נגרם נזקים קשים בעקבות הלחימה בצפון. הן נזקים ישירים והן עקיפים. הנזקים הישירים באים לידי ביטוי במספר פגיעות פיסיות ישירות במספר מוסכים ומרכזי שרות לרכב, אשר גבו גם מספר פצועים והרוגים (כמו למשל במוסך הרכבת, שם נהרגו 8 אנשים). מספר פגיעות התרחשו בקירוב של 50 מטר ופחות ממוסכים. כ–99% מכלל המוסכים בנויים כך ששטחי העבודה שלהם, שם למעשה מתבצעת כל העבודה, בנויים מסככות, להוציא את אזור המשרדים. כתוצאה מהנחיות פיקוד העורף, שלא לעבוד במרחבים פתוחים ולא תחת סככות, לא ניתן להמשיך ולעבוד. ענף שרותי הרכב בכללותו, בכל רחבי אזור הצפון – מושבת עד להודעה חדשההמצב גרם כמובן, גם לנזקים עקיפים רבים, בעיקר כלכליים: אובדן הכנסות של מילוני שקלים כתוצאה מפגיעה בפעילות היומיומית התקינה, הפסדים רבים מהשבתת המוסכים וביטול הזמנות עתידיות, עלויות העובדים המושבתים מאונס, ביטול עסקאות לרכישת טובין מספקים, בעיות פיננסים ומימון ועוד

איני חושב שבעל מוסך יכול לקחת על עצמו אחריות כזאת ולסכן את אוכלוסיית העובדים שלו, במיוחד כאשר פיקוד העורף אוסר על עבודה במרחבים פתוחים. לעומת זאת, ישנם מוסכים המוגדרים על ידי פיקוד העורף "מוסכים לשעת חירום". אם הממשלה הייתה מכריזה על "מצב חירום", המוסכים הללו היו נפתחים ובכלל, אני בטוח כי היו נפתחים גם מוסכים אחריםהעניין הוא, רכבי כוחות הביטחון והרשויות (משטרה, מכבי אש, צבא, עירייה וכ'ו) אשר מסתובבים בשטח, ישנם גם כלי רכב מטעם גופים רבים ושונים אשר מובילים לתושבי הצפון דברי חלוקה למקלטים ובכלל (מזון, ערכות משחקים, מוצרים שונים וכדומה) כמו גם אומנים הבאים לתמוך, עיתונאים וכדומה… – אותם כלי רכב זקוקים לטיפולים ותיקונים באמצע הדרך, אם מתגלה תקלה. מבחינה פורמאלית, אין מי שיטפל בכלי הרכב האלה. המוסכים סגורים, על פי הנחייה של פיקוד העורף, כי הם מוגדרים בשטחים לא מוגנים. מצד שני, צריכים לספק להם שירות. ישנן שתי אופציות: או שאנשים לוקחים את הסיכון ונוסעים ברכבים לא תקינים עד להגעתם למוסך שנמצא מחוץ לקו העימות, או שמתקשרים לבעלי מוסכים ומבקשים שיבואו לתקן את הרכב. כך גם בעל המוסך במקרה הצורך, יבקש מעובדיו לעבוד "אד הוק", כי צריך לתת שירות

אין ספק שמהבחינה העסקית, כולם נמצאים באותה הקלחת של פגיעה בעסקים, מי יותר מי פחות: במוסכים, בתעשייה ובמסחר. בענף המוסכים הלך הרוח הוא מאוד קשה תחושת חוסר אונים וודאות. גם לגבי יחסי העבודה ונושאי הפיצויים – כמה שמדברים על זה, עדיין הדברים בערפל. אין איזו משנה קבועה וחד משמעית בנושאים האלה. יש לזכור כי גם התמיכה של האזרחים, העורף החזק והמתנדב של עם ישראל – יגיע שלב שזה ייגמר. חוסר הודאות ואובדן ההכנסה יעשו את שלהם ומקבלי ההחלטות יהיו מוכרחים לתת על זה את הדעת

אגוד המוסכים הקים מוקד מידע טלפוני למוסכים בקו העימות, למתן סיוע וייעוץ ראשוני ולמתן מענה לבעיות בשטח שיתעוררו בעקבות המצב העתיד לבוא

:אבי אורן, תושב קריית אתא. הינו

1. יו"ר אגוד המוסכים בחיפה והצפון ומ"מ יו"ר אגוד המוסכים הארצי

2.חבר הנהלת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון

3.מבעלי המוסך המרכזי למשאיות ואוטובוסים, וולבו, רנו ומיצובישי, במפרץ חיפה. שותפו למוסך הוא יעקב שחר, מבעלי חברת הפניקס והבעלים של קבוצת הכדורגל מכבי חיפה

דורון אובזנק, סמנכ"ל – דובר אגוד המוסכים בישראל

לצפיה בקובץ

כניסה לחברים
עיצוב ובניה B-net digital
error: Content is protected !!