איגוד המוסכים בישראל

ועדת כנסת דחתה בקשת אגוד המוסכיםלייבא עובדים זרים הדרושים במוסכים

יו"ר האגוד: "המחסור הזה, שאיש אינו נותן את הדעת עליו היום, יתבטא בעוד זמן לא רב בהארכת משך שהיית הרכב במוסך."

ועדה של הכנסת דחתה בעת דיון שהתקיים בשבוע שעבר את בקשת אגוד המוסכים בישראל להתיר יבוא עובדים לענף המוסכים, כדי להתגבר על המצוקה בתחומי פעילות מסויימים בענף זה. ההתנגדות מקורה בשר התחבורה המתנגד ליבוא עובדים זרים לענף. התנגדות כזו מטרפדת את המהלך כולו ומחזקת את התנגדות משרד העבודה המתנגד גם הוא נמרצות ליבוא עובדים.

לדברי נציגי משרד העבודה בדיון, ישנם בארץ כיום כ-850 מכונאים המחפשים עבודה. ברם, יו"ר אגוד המוסכים אריה מטוס טוען, כי הנתונים מופרכים לחלוטין וכי קיים מחסור חמור בבעלי מקצוע בתחומי הפעילות השונים במוסכים, כולל מכונאים. לדיון במשרד העבודה הביא מזכ"ל האגוד חיים מלאך בעל מוסך מלוד המחפש זה זמן רב מכונאים מקצועיים וכל מי שנשלחים אליו, על ידי לשכת התעסוקה ומשרד העבודה, אינם מעונינים לעבוד במוסך, אלא רק מבקשים חותמת על הטפסים לקבלת דמי אבטלה. "הדבר תמוה בעיני משום שמדובר בהכנסה של כ-6000 שקל נטו בחודש". אומר מלאך.

כ-1300 עובדים חסרים עתה במוסכי ישראל בשל המצב הביטחוני החמור והסגר על השטחים, המונע כניסת עובדים ערבים לעבודה בישראל. אומר מלאך.

לדבריו החשש וחוסר האפשרות להביא עובדים מהשטחים, יוצר בעיית כוח- אדם חמורה ביותר בקרב בעלי המוסכים בישראל.

מדובר בעיקר בבעלי מקצוע כגון מכונאים (הרוב), פחחים וצבעים.

אל מזכירות אגוד המוסכים הגיעו בשבועות האחרונים למעלה מ- 500 פניות מכל אזורי הארץ ובו בקשות דחופות לסיוע באיתור עובדים במקצועות האמורים.

בענין זה יצוין, כי יריד עליה גדול שהתקיים לפני מספר שבועות, בעיר דנייפרופטרובסק באוקראינה בהשתתפות 2550 איש יהווה ככל הנראה מקור מפתיע של עובדים מקצועיים לענף המוסכים בישראל, הסובל קשות ממחסור בכוח אדם מקצועי.

ביריד שארגנה הסוכנות היהודית הוצב דוכן של איגוד המוסכים בישראל, שזכה להתענינות רבה מצד המבקשים לעלות לישראל והמבררים אפשרויות תעסוקה ערב בואם.

מזכ"ל האגוד, שהיה אחראי על הביתן של האגוד ביריד, אומר כי היקף הפניות היה עצום. כל מי שנרשם הוא בעל ידע וניסיון במקצועות הרכב השונים. לדבריו העולים שיופנו לעבוד במוסכי האגוד יעברו קורס ללימוד עברית באולפן, מיד עם הגעתם ולמשך 4 חדשים. לאחר מכן יעברו השתלמות של 12 חודשים במקצועות הרלבנטיים במוסך, הן בתחום העיוני והן בתחום המעשי. הפרויקט משותף למשרד העבודה והרווחה, לסוכנות ולאגוד המוסכים.

בימים אלה אמורה להגיע קבוצה ראשונה של כ-100 עולים. קבוצה זו היא פרי מפגשים דומים עם עולים, שקוימו בירידים קודמים ברוסיה.

"בעלי רכב יאלצו להמתין שבועות לשחרור רכב מהמוסך"

"בעלי הרכב יצטרכו להתרגל לרעיון, שבעתיד הלא רחוק הם ימסרו את רכבם למוסך ויקבלו אותו כעבור שבועיים- שלושה, תלוי בסוג התיקון או הטיפול." אומר יו"ר האגוד, מטוס. "אין עובדים במוסכים. אין עובדי שטחים בעיקר לענפי צבע ופחחות וגם אם יותר להם לבוא, רוב בעלי המוסכים לא יסכימו להעסיקם מחשש לבטחונם. אין היתר לייבא עובדים זרים ואין כמעט כוח-אדם מוכשר ואחראי מקרב אלה המסיימים את קורסי ההסבה של משרד העבודה. התוצאה, מחסור חמור ביותר של כוח-אדם מקצועי ולא מקצועי. מחסור זה, שאיש אינו נותן את הדעת עליו היום, יתבטא בעוד זמן לא רב בהארכת משך שהיית הרכב במוסך. כיום מצלצל הישראלי המפונק למוסך מהרכב ושואל, עוד בטרם הכניס את הרכב לטיפול, באיזו שעה יוכל לבוא לקחת אותו. הסידור הנוח הזה יסתיים כמובן."

"במוסכים יהיה פועל אחד או שניים בנוסף לבעל המוסך וזהו. ומי שירצה לקבל טיפול, או לתקן את רכבו פשוט יחכה. חברות הביטוח, שמנצלות היום את תלות המוסכים בהן, יאלצו להתפכח גם והן תשלמנה הרבה יותר בעבור העבודה, משום שלא תהיה ברירה, כי לא יהיה מי שיעבוד."

"משרד התחבורה מתיר יבוא של 100 אלף כלי רכב מדי שנה. האם מישהו שם נתן את דעתו לכך, שיש להכשיר מערך כוח-אדם שידאג לתחזוקה ולטיפול של הכמות העצומה הזו?"

"גם המנגנון של הסבת עובדים מטעם משרד העבודה הוא מגוחך. זו מערכת שלמה של טיוח וגריפת כסף. אנשים נרשמים להסבה מקצועית במקצועות הרכב כאשר לרבים מאוד מהנרשמים אין כל כוונה לעבוד המוסך. הם מקבלים במהלך הקורס, הנמשך כשנה, משכורת מינימום וזכאות לקבל דמי אבטלה בתום תקופת הקורס וכן זכאות נוספת לעבור הסבה או קורס נוסף בתום התקופה. יוצא שאנשים אינם עובדים כמעט שנתיים וחצי, מקבלים כסף, ללא כל כוונה להשתלב בענף המכונאות. משרד העבודה מצדו שבע רצון מכך שיש לו במצבת ההשתלמויות וההסבות לומדים רבים וכולם מרוצים, חוץ מבעלי המוסכים שאינם זוכים לקבל כוח אדם כפי דרישתם. היו מקרים של קורסים להסבה שבהם איש מבין 40 הלומדים לא השתלב בעבודה במוסך. במקרים אחרים מבין 30 התקבלו 8, שמהם נשרו אחדים זמן לא רב לאחר תחילת העבודה."

"אטימות המופקדים על בניית מערך כוח-אדם עתידית מדאיגה ביותר." אומר מטוס. "אוכלוסיית בעלי המוסכים מתבגרת, חלקם כבר אינם יכולים לעבוד בעצמם, הדור השני אינו הולך בדרכי אבות, כוח אדם חדש אין והענף כולו בדעיכה. גם תקוותנו לגייס עובדים מקרב עולים חדשים מחבר המדינות טרם צלחה."

"כשבעלי הרכב יגלו לפתע שלא מקבלים את הרכב עוד באותו יום, אלא כעבור ימים ואולי שבועות וכשחברות הביטוח יאלצו להתמודד עם גל בקשות לרכב חלופי ותלונות של לקוחות וכשתקום צעקה גדולה, אולי אז מישהו יתעורר, אבל אז יהיה מאוחר ויעבור זמן רב נוסף עד להכשרה והפתרונות יהיו שוב של כיבוי שריפות וטלאי על טלאי."

כניסה לחברים
עיצוב ובניה B-net digital
error: Content is protected !!