איגוד המוסכים בישראל

המוסכניקים לא אוהבים נשים

מבדיקת "הארץ" והמרכז למחקרים צרכניים עולה כי נשים עשויות לקבל שירות פחות טוב במוסכים. אפשר להתנחם בכך ששירות גרוע ניתן לנשים ולגברים, ללא אפליה


לא יהיה מוגזם להגיד שהמכונית שלנו מתפקדת כמעט כמו חלק אורגני מגופנו. לכן, מוזר לגלות שאין כל מכנה משותף בין נותני שירותים כמו רופא המשפחה והפסיכולוג ובין המוסכניק – בעוד שהפסיכולוג והרופא אוחזים בתדמית נקייה ומהוגנת, מצטייר המוסכניק בעיני רבים כאיש מקצוע עם ידיים לא סטריליות וכוונות סטריליות עוד פחות.

אך שעה שאנשים טורחים ללמוד ולחקור את גופם ונפשם, הידע על המתרחש בנבכי הקרבורטור שמור ליודעי ח"ן בלבד. מה שמאפשר למוסכים לדרוש מאתנו לשלם הרבה יותר ממה שצריך.

כלי רכב שגילו עד ארבע שנים נהנה לרוב מאחריות ומטיפול היצרן. אך בעלי כלי רכב משנתונים ותיקים יותר נזקקים לשירות וטיפול של המוסכים. TheMarker, בשיתוף עם המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן וחני מונין, ערך בדיקה בקרב 16 מוסכים בגוש דן כדי לבדוק את מקצועיותם, הבנתם, ואמינותם של בעלי מוסכים.

בבדיקה לא הובאו בחשבון רק אמינות ומקצועיות, אלא גם אפליה במתן שירות על רקע מין. לצורך המשימה נבחרו שני סוקרים, גבר ואשה. כל אחד מהסוקרים נהג ברכב שבו בוימה תקלה זמן קצר בטרם הכניסה למוסך.

בסך הכל נבדקו 16 מוסכים, ברמלה, רמת גן, תל אביב, הרצליה, רעננה ופתח תקוה. שמונה מוסכים נבדקו על-ידי סוקר, ושמונה על-ידי סוקרת.

שתי המכוניות נבדקו לפני הבדיקה ונמצאו תקינות. את התקלות המכוונות ביצע מ', בעל מוסך מהמרכז. לדבריו, בשני המקרים היה מדובר בתקלות פשוטות ביותר שהצריכו רק חיבור חוטים בחזרה: "בעל מקצוע טוב אמור לזהות את הבעיות ולפתור אותן בקלות בלי לגבות אגורה".

התוצאות שהתקבלו לא היו מפתיעות: מתוך 16 מוסכים שנבדקו, ארבעה קיבלו את הציון טוב מאוד, שישה קיבלו את הציון טעון שיפור ושישה מוסכים נכשלו בבדיקה כישלון חרוץ.

למרבה הצער, אך באופן לא מפתיע, הסוקרת זכתה לשירות הרבה פחות טוב מאשר הסוקר – מוסך אחד בלבד נתן לה שירות טוב מאוד, לעומת שלושה מוסכים שהעניקו שירות טוב מאוד לסוקר. ארבעה מוסכים נתנו לה שירות טעון שיפור, לעומת שני מוסכים לסוקר. עם זאת, מספר נותני השירות הנכשלים היה זהה אצל שניהם – שלושה בכל מקרה.

חיים מלאך, מנכ"ל אגוד המוסכים, אומר בתגובה לממצאים: "לאחר שבדקנו את ממצאי התחקיר היסודי שערך עיתון הארץ, גילינו לשמחתנו הרבה כי מוסכים החברים באגוד הגיעו לתוצאות הטובות ביותר. חברי האיגוד מחויבים לעבוד על פי החוקים, הנהלים והתקנות ופועלים תחת פיקוח ולפי סטנדרטים גבוהים של מקצועיות ואמינות. אנו מדגישים בפני בעלי הרכבים את חשיבותה של הבדיקה כי אכן מדובר במוסך מורשה כחוק (מטעם משרד התחבורה) וחבר באגוד המוסכים, כך שתהיה כתובת לפנות אליה בתלונות ובירורים בעת הצורך".

מכוניתו של סוקר

התקלה בוצעה ברכב פז'ו 405, שנת 1996 אוטומט עם מנוע הזרקת דלק. התקלה – הוצאת צינורית היניקה, היוצרת את הוואקום בין הדלק המוזרם למנוע. ניתוק הצינורית גורם לשיבוש ביניקת הדלק למנוע, וגורם למנוע לקרטע, ואף לכבות בעת עמידה ברמזור או עצירה. הסוקר היה גבר צעיר בן 24. בכל המוסכים בהם ביקר דיווח הסוקר כי בזמן עצירה ברמזור או עמידה במקום, הרכב כבה או מקרטע. עוד סיפר על ריח רע מהמנוע – הנגרם כתוצאה מניתוק צינורית היניקה. חשוב לציין, כי התקלה גלויה לעיני מי שפותח את מכסה המנוע.

מוסך מרום הצמרת (רחוב הירקון, בני ברק): מנהל המוסך פתח את מכסה המנוע, איתר בתוך 30 שניות את הצינור הסורר, השיב אותו למקומו ושלח את הסוקר לדרכו, בלי לגבות כל תשלום על תיקון התקלה. ציון: טוב מאוד

מוסך סיטרואן גי' בי 2000 (רחוב אנילביץ', יד אליהו): העובד פתח את מכסה המנוע וכעבור 20 שניות מצא את הבעיה. לא נגבה כל תשלום על תיקון התקלה. ציון: טוב מאוד

מוסך נאור (הירקון 62 בני ברק): בעל המוסך פתח את מכסה המנוע, וביקש מהסוקר להתניע את רכבו. לאחר מכן זיהה את התקלה, תיקן אותה ולא גבה כסף. ציון: טוב מאוד

מוסך חיים אגמי (רחוב אנליביץ', יד אליהו): במוסך אמרו שאינם מטפלים במנוע הזרקה והפנו את הסוקר למוסך סמוך, אף שכל מכונאי רכב היה צריך לראות בבירור את צינור היניקה המנותק ולהחזירו למקומו. ציון: טעון שיפור

מוסך ניסים רנו (אזור התעשייה רמלה): בעל המוסך אמר שמאחר ומדובר במנוע הזרקת דלק יש צורך להשאיר הרכב במוסך למשך היום. בבדיקה קצרה והתבוננות במנוע לא מצא בעל המוסך את התקלה וצינור היניקה נשאר מנותק. תגובת המוסך: "אנחנו מוסך גדול המתמחה במכוניות רנו וניסן ואף פעם לא מטפלים ברכב על המקום". ציון: טעון שיפור

אליאס מכון קרבורטורים (רחוב קלאוזנר, רמלה): לאחר הבדיקה אמר הבודק שדרוש ניקוי קרבורטור, אך עוד לפני שהסוקר השיב אם הוא מעוניין בטיפול, כבר היה חצי קרבורטור מפורק. המחיר שננקב בעבור הטיפול היה 300 שקל, אך לאחר מיקוח נסגר על 200 שקל. תגובת המוסך: "כנראה שהיינו בלחץ של עבודה ולכן לא שמנו לב לתקלה האמיתית". ציון: נכשל

מוסך ניקטון (רחוב עמל קרית אריה פתח תקווה): עם פתיחת מכסה המנוע איבחנו העובדים בעיה בפילטר הדלק, צורך בהחלפת פלגים וגם בעיה עם רצועת טיימינג. תוך כדי האבחון כבר החלו בפירוק החלקים ברכב. הסוקר עצר אותם כדי לברר כמה יעלה התיקון ונענה שהעלות מוערכת בכ-300 שקל. תגובת המוסך: "האוטו לא היה מטופל, הפלגים היו באמת גמורים ואני כמעט בטוח שלא דיברנו על רצועת טיימינג". ציון: נכשל.

מוסך חיים (רחוב עמל, קרית אריה): הומלץ לסוקר להשאיר את הרכב למשך כשעה במהלכה ייבדקו כל הליקויים ותינתן הצעת מחיר. ההערכה היתה שהטיפול יעלה כ-400 שקל. התקלה לא אותרה. במוסך סירבו להגיב. ציון: נכשל.

מכוניתה של סוקרת

התקלה בוצעה ברכב סוזוקי בלאנו אוטומט, שנת 1992, מנוע הזרקת דלק. בתקלה זו הוצא ממקומו אחד המצתים שתפקידם להצית הניצוץ הראשון להתנעת הרכב. ברכב זה נהגה סוקרת בת 30, שדיווחה במוסכים אליהם פנתה כי היא נתקלת בקשיים להדליק את המנוע בבקרים וכי בעת נסיעה המנוע רועד. התקלה המכוונת נועדה לבדוק אם המוסכניקים פועלים בסדר הנכון, כלומר – בדיקת המצבר, אם המצבר נטען ותקין, או שמא הוא באמת מרוקן ויש להחליפו. למשמע דיווח הסוקרת, כל שהיה על המוסכניק לעשות הוא לפתוח את מכסה המנוע, להבחין שאחד המצתים בחוץ ולהחזירו למקומו.

מוסך העיר (רחוב הירקון בני ברק): המוסכניק הבחין שפלג ההצתה בחוץ והכניס אותו בחזרה. הוא אף ניקה את המצבר מקורוזיה שנגרמה כתוצאה מהתאספות מים חמים בשל התקלה. הוא גילה אדיבות רבה וסירב לקבל כל תשלום. ציון: טוב מאוד

מוסך מסילתי עמר ובניו (רחוב היוצרים, כפר סבא): המצבר נבדק ונמצא תקין, המוסכניק ניקה את הקורוזיה ושימן בגריז את אזור הטעינה, אך לא איתר את הבעיה. לסוקרת נאמר לחזור להחליף מצבר אם התקלה תישנה. תגובת המוסך: "זה באמת לא בסדר, אנו נבדוק את העניין לעומק". ציון: טעון שיפור

מוסך שדה יעקב (רחוב השקמה, כפר סבא): המוסכניק בדק את טעינת המצבר ואת מפלס המים שבתוכו וקבע שהוא תקין, אם כי ישן. הוצע לסוקרת להחליף מצבר. גם כאן הפלג נותר בחוץ ולא נגבה תשלום. במוסך סירבו להגיב. ציון: טעון שיפור

מוסך יוסי ורחמים (רחוב ברוך הירש, בני ברק): המוסכניק קבע מיד: "המצבר ישן, מבוגר, גמור ויש להחליפו". לאחר התעקשות הסוקרת הביא מכשיר ובדק את המצבר. לאחר מכן אמר שהמצבר תקין ואין צורך להחליפו, אך לא בדק שום חלק נוסף והפלג נשאר בחוץ. במוסך סירבו להגיב. ציון: טעון שיפור

מוסך אלוני (רחוב היוצרים, כפר סבא): לאחר פתיחת המנוע ובדיקת המצבר נאמר לסוקרת שהמצב אינו תקין ויש להחליפו. התקלה לא אותרה ולא נדרש תשלום מן הסוקרת. במוסך סירבו להגיב. ציון: טעון שיפור

מוסך מוטי (רחוב הירקון, בני ברק): לאחר פתיחת מכסה המנוע פסק הבודק שיש להחליף את המצבר. הבודק החזיק בעמדה זו גם מול התעקשות הסוקרת ומבלי שבדק את המצבר כלל. לאחר שהסוקרת אמרה שהיא ממהרת, הציע המוסכניק: "אין בעיה, קחי את מספר הטלפון שלי, אני יכול להגיע אליך הביתה". במוסך סירבו להגיב. ציון: נכשל

מוסך "אור עד הקור" (גלגלי הפלדה, הרצליה): לאחר בדיקה נאמר לסוקרת שהמצבר גמור וחייב בהחלפה. הסוקרת, שלמדה לזהות את פעילות המכשיר שבודק את תקינות המצבר, הבחינה שהמכשיר הורה על כך שהמצבר תקין. תגובת המוסך: "לפי תלונתה – שקשה לה להניע את הרכב בבוקר – כנראה שהבעיה במצבר". ציון: נכשל

מוסך טיראן (רחוב חמדה, הרצליה): עובד המוסך לקח את הרכב לסיבוב כדי שיוכל להקשיב לרעשים עליהם התלוננה הסוקרת. בזמן הנסיעה קבע כי יש צורך בהחלפת הצמיגים, על אף שאלה החולפו כשבועיים לפני כן בחדשים. עוד קבע כי יש צורך בהחלפת המצבר בהקדם. לשאלת הסוקרת אם לא כדאי לפתוח את מכסה המנוע, השיב שאין צורך והבעיה ברורה – המצבר לא תקין. תגובת המוסך: "בדרך כלל אנו בודקים את הרכבים, כנראה שהעובד במקרה זה לא מספיק מקצועי". ציון: נכשל

אז מה עושים?

באיגוד המוסכים ליקטו כמה טיפים המיועדים לגברים ולנשים כאחד, החשים נבוכים וחסרי אונים בעת ביקור במוסך.

למי שלא מבין לפי מה המוסכינקים שולפים מהשרוול את מחירי התיקון הרכב שלכם, חשוב לדעת שחיוב הלקוח על תיקון אמור להיות מורכב מחישוב שעת עבודה בתוספת עלות החלקים, כולל מע"מ.

מחיר שעת עבודה נע בין 200-160 שקל לשעה. המוסכים חייבים לפרסם את מחיר שעת העבודה בשלט גדול וברור. כך יכול הלקוח לאמוד את עלות התיקון, או לפחות לדעת ממה מורכב התשלום.

לכל תיקון שמבצע מוסך יש אחריות לשלושה חודשי אחריות או ל-6,000 ק"מ, לכן חשוב לשמור על החשבונית ולוודא שעל גבה מצוין פירוט מלא של העבודה שנעשתה.

חשוב להכיר את ספר התפעול והאחריות של הרכב – הנהג הממוצע לא מכיר את הרכב שלו ולרוב לא יודע כיצד מתפעלים אותו. חשוב ללמוד את תנאי האחריות של הרכב ולדעת מה כוללת אחריות היצרן. הצרכן לא אמור לשלם על תיקון הכלול באחריות.

דרשו לקבל את החלק שהוחלף, אם הוחלף במסגרת טיפול רגיל. צעד כזה טוב כדי לוודא שהחלקים אכן הוחלפו.

לצפיה בכתבה המלאה

כניסה לחברים
עיצוב ובניה B-net digital
error: Content is protected !!