איגוד המוסכים בישראל

האובדן מוחלט, התשלום חלקי

הרכב שלכם עבר תאונה וחברת הביטוח לא משלמת את מלוא הנזק, או במקרה של אובדן מוחלט מתעקשת להעלותו שוב על הכביש? יש מה לעשות

הרכב שלכם עבר תאונה קשה? ברור לכם שהנזק כבד, אך שמאי הביטוח מתעקש להעלות את הרכב בחזרה על הכביש? אל תיקחו זאת כמובן מאליו, מכיוון שכבר היו מקרים לא מעטים בהם אישרו שמאי הביטוח להעלות על הכביש כלי-רכב המהווים סכנת חיים. אז מה לעשות? יש, והרבה.

פוליסות הביטוח נועדו להעמיד אתכם במצב בו נמצאתם טרם האירוע שהסב נזק לרכבכם, דהיינו – להחזיר את המצב לקדמותו. אין פלא אם כן בעובדה שחברות הביטוח עושות ויוסיפו לעשות כדי להקטין את הנזק, ולהפחית ככל הניתן מחשיבותו. הבעיה הקשה מתעוררת כאשר שמאי הביטוח מנסה להשאיר על הכביש רכב שעבר תאונה קשה. במקרה כזה עלול המבוטח למצוא עצמו נוהג ברכב המהווה סכנת חיים של ממש.

מה כדאי לעשות? ראשית כדאי תמיד לבדוק את הרכב על-ידי שמאי מטעמכם ולא מטעם חברת הביטוח (או בהמלצתה). במקרים כאלה מתגלים תכופות פערים משמעותיים בין קביעות שמאי הביטוח לאלה של השמאי מטעמכם. מה שיותר חשוב הוא שהשמאי שלכם יוכל לומר לכם אם באמת ניתן לשוב ולעשות שימוש ברכב.

אם חברת הביטוח מסרבת לשלם לכם תגמולי ביטוח בהתאם לקביעת השמאי שלכם כדאי לשקול ברצינות פנייה לעו"ד גם כאשר המדובר בסכומים נמוכים יחסית (אלפי שקלים בודדים). עו"ד מנוסה מספיק יוכל בדרך כלל לסיים עבורכם את ההליך במהירות רבה ולגבות את שכר הטירחה מהצד השני, כך שתקבלו למעשה את מלוא נזקכם. אם יש לכם ספק פנו לייעוץ חינם אצל עו"ד, שיוכלו גם להפנות אתכם לשמאים אמינים ומנוסים שרכשו את אמונם במהלך השנים.

גם אם הנזק נראה לכם זעיר, לא מזיק להתקשר, לקבל ייעוץ טלפוני קצר ולוודא אם יש לכם "קייס" או לא. לעיתים מה שנראה לכם כנזק זניח עשוי להקים לכם עילה משפטית רצינית הרבה יותר שאינכם מודעים לה. כך למשל עשויות תקלות ברכב חדש או נזק כבד לרכב ישן להקנות לכם זכות לקבלת כל שווי הרכב (הריאלי).

לנהל רישום

עברתם תאונה? לא משנה כמה זניחה היא (גם עבור צביעת שריטה ייגבו מכם במוסך כמה מאות שקלים) כדאי לנהל רישום קפדני של כל נזק והוצאה שנגרמו לכם עקב התאונה (כגון ציוד שנשבר, נסיעות בתחבורה ציבורית, הפסד ימי עבודה וכו'). גם עבור ההוצאות האלו ניתן לקבל החזר.

בכל מקרה, לא כדאי להתייאש או לחשוב כי הנזקים מועטים ועדיף לספוג אותם, או שהסכום נמוך מדי לתביעה ושכר טרחת עו"ד יעלה לי יותר מהנזק. הדבר נכון אגב במיוחד לגבי מי שהשתתפותם העצמית גבוהה יחסית ושנמצאים לצורך תפקידם מספר רב של שעות על הכבישים (נהגי מוניות למשל). נהגים שכאלה עשויים לשלם מכיסם סכומים ניכרים בשל תאונות בעוד שקבלת ליווי משפטי יכול היה למנוע את ההפסד הכספי במקרים רבים (מה גם שלנהגים כאלה נגרמים הפסדים של שעות וימי עבודה שלמים עקב תאונות והפסדים אלה משולמים לרוב רק באמצעות בית-המשפט).

במקרים רבים תופתעו לגלות שההליך המשפטי מסתיים בפשרה בתוך שבועות ספורים ואתם מקבלים למעשה את מלוא עלות הנזקים תוך שעוה"ד גובה מהצד השני את השכ"ט.

עדכונים לגולשים

מספר עדכונים לגולשי המדור מהשבועות האחרונים. במהלך השבוע שעבר ביקשו רבים מקוראי המדור (הכתבה "חדש, חדיש ומקולקל") לברר מהו הרכב שהוזכר בכתבה. בשל חשיבות הנושא והעניין הציבורי חרגנו מהרגלנו ונקבנו בשם הרכב והחברה (תגובה 1 לכתבה): פורד פוקוס 2000 סמ"ק. כמו-כן בעקבות הכתבה התקבלו פניות נוספות באשר לאותו סוג רכב (כמו גם באשר לסוגי כלי-רכב אחרים). ייתכן ותשומת הלב הציבורית תאלץ לבסוף את יבואני הרכב לנקוט בצעדים המתבקשים לפתרון התקלה.

בשבוע שלפני כן עסק המדור באילוץ המבוטח לוותר על כל טענותיו בתמורה לקבלת תגמולי הביטוח, שלא כדין. בתביעה שהסתיימה בימים אלה ניסתה חברת הביטוח לאלץ את המבוטח ר' לוותר על טענותיו ולחתום על "כתב סילוק" לקבלת תגמולי הביטוח.

מאחר שמדובר בסכום של כמה עשרות אלפי שקלים, הניחה חברת הביטוח כי המבוטח לא יוכל לשאת את חסרון הכיס לאורך זמן וייאלץ להכנע לדרישתה. המבטחת בטחה בעצמה כך שאף העלתה דרישתה לקבלת "כתב סילוק" תנאי לתשלום תגמולי הביטוח (שלא כדין) על הכתב. אלא שהמבוטח בחר לפנות לערכאות ולא להכנע ללחצי המבטחת. כפועל יוצא הסתיימה התביעה בפשרה כשבוע ימים לאחר הגשתה תוך תשלום אלפי שקלים נוספים למבוטח (מעבר לסכום המקורי). והלקח הוא, שוב, כי במקרים רבים לא כדאי לקבל את רוע ה"גזירה" ו"לספוג" בעצמכם את הנזק (לחברות הביטוח יש יותר כסף מכם ואם להן כדאי לשחק אתכם בשל אלף-אלפיים שקלים אז ייתכן מאוד שגם לכם כדאי).

בהצלחה ונסיעה בטוחה.

תוכן הרשימה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או בהמנעות מביצוע פעולה כלשהי. הכותב הוא עו"ד, חבר וועדת החקיקה למדע וטכנולוגיה, וועדת המחשוב וועדת הבנקאות וועדת תביעות ייצוגיות של לשכת-עורכי-הדין.

לצפיה בכתבה המלאה

כניסה לחברים
עיצוב ובניה B-net digital
error: Content is protected !!