איגוד המוסכים בישראל

אחריות המוסכניק

פסיקה של מוסד הבוררות הארצי של איגוד המוסכים קובעת כי הוראות שמאי מטעם חברת הביטוח אינה מסירה את האחריות המקצועית מהמוסך המבצע


 בנובמבר 2002 נגררה מכונית הקליאו של ארסן ארוטיניאן למוסך בנתניה, לאחר שעברה תאונה. במהלך תיקון המכונית, שמאי הבית של חברת הביטוח סירב לאשר לבעל המוסך להשתמש בחלפים מקוריים, והורה להתקין מכסה מנוע תחליפי. לאחר שאסף ארסן את מכוניתו המתוקנת מהמוסך, נכונה לו הפתעה לא נעימה: בדרכו הביתה, בעת נסיעה על כביש החוף, נפתח מכסה המנוע ופגע בשמשה הקדמית ובגג המכונית. בדרך נס האירוע הסתיים ללא נפגעים בגוף.

הקליאו שבה למוסך לתיקון נוסף, אולם ארסן החליט לפנות לשמאות פרטית לצורך קבלת חוות דעת; רק אז התגלתה העובדה שמכסה המנוע שהותקן במכונית היה תחליפי. בעקבות המקרה הגיש ארסן תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות בנתניה, שהעביר את הטיפול במקרה למוסד הבוררות הארצי של איגוד המוסכים. כאמור, מוסד הבוררות, שמותח ביקורת קשה על השמאי, אינו מנקה את המוסך מאחריות: למרות שהמוסך פעל על פי הוראות שמאי הבית של חברת הביטוח, הוחלט לחייב את בעל המוסך לשלם פיצויים לתובע מאחר שהאחריות המקצועית מוטלת על המוסך – ולא על השמאי.

הלקח של המקרה כפול: 1. על בעל הרכב להיות מעורב בכל שלב של תיקון מכוניתו ולבדוק את הנחיות הביצוע של השמאי; 2. על המוסך למנוע כל תיקון שעשוי לפגוע בבטיחות הרכב – בין אם הדבר נעשה בהוראת חברת ביטוח ובין אם על פי בקשת הלקוח.

יש בלבול רב בציבור – יש החושבים שמוסך מורשה הוא מוסך יבואן, אך מוסך יבואן הוא תמיד מורשה ומוסך מורשה הוא לא תמיד מוסך יבואן.

מומלץ לבקש הצעת מחיר לפני ביצוע העבודה, ושווה להשוות מחירים לפני כן. הבדיקה גם מעידה שביקור בשניים-שלושה מוסכים לפני טיפול עוזרת ללקוח להבין מול איזו בעיה הוא באמת ניצב.

מערכת מוטוראר

לצפיה בכתבה המלאה

כניסה לחברים
עיצוב ובניה B-net digital
error: Content is protected !!