איגוד המוסכים בישראל

פורום ארגוני הרכב בישראל:השוק השחור של הרכב בישראל עולה למדינה מעל 3 מיליארד שקל בשנה

בשנים האחרונות התפתח שוק שחור לסחר ברכב המגלגל סכומי עתק ומסכן את בטיחות הציבור. שוק זה מניע את תעשיית גניבות הרכב, תיקוני רכב מעבר לקו הירוק ובשטחי הרשות הפלשתינית, שיקום רכבים הרוסים וזיופי רכב. התופעות הנלוות: פגיעה צרכנית קשה, אובדן הכנסות למדינה, עליית תעריפי הביטוח וסיכון חיי אדם

פורום ארגוני הרכב בישראל, העביר נייר עמדה מפורט לוועדת הכלכלה של הכנסת אודות השוק השחור של סחר הרכב בישראל ונזקיו למשק הישראלי. בפורום טוענים כי השוק השחור לסחר ברכב, אשר התפתח בשנים האחרונות לכדי מימדי ענק, עולה למדינה מעל 3 מיליארד שקל בשנה ומונע משיטת ה”אובדן להלכה” של חברות הביטוח, החיסכון של חברות הליסינג, הקומבינה המסוכנת עם סוחרי הרכב, משחטות הרכב ומוסכי המדרכה בשטחי הרשות הפלשתינית”.

כלי רכב שנפגעו בתאונות קשות והפכו ללא בטוחים ולא שמישים, מוגדרים לעיתים על ידי שמאים מטעם חברות ביטוח כ”אובדן להלכה” (המשמעות היא כי ניתן לתקנן ולהחזירן לשימוש). הסיבה לכך שלא מכריזים על הרכבים הללו כ”אובדן מוחלט”, הינה כלכלית. החברות מרוויחות יותר כסף מהעלאת הרכבים חזרה לכביש. כך בחסות החוק, נמכרים הרכבים על ידי חברות ביטוח וחברות ליסינג (אשר בכלל אינן מבטחות את הרכבים), ישירות או באמצעות צד שלישי, לסוחרי רכב ישראלים, המעבירים אותם לתיקון זול לא מקצועי ומסוכן בשטחים ומחזירים אותם לארץ למכירה כרכב תקין. לחליפין, משמשים רכבים אלו לצורך זיוף ו’הלבנה’ של רכבים גנובים על ידי החלפת זהויות ביניהם. אזרחים תמימים, רוכשים את אותם רכבים מסוחרי רכב פרטיים (שאינם מזדהים ככאלו) או ממגרשי מכוניות (אשר לאחרונה, מספרם עלה בצורה ניכרת), מבלי לדעת כלל שמדובר ברכב שהיה מעורב בתאונה קשה. מצבו האמיתי של הרכב מתגלה רק בביקור במוסך מורשה או כאשר בעל הרכב מבקש למכור אותו ומגיע למכון בדיקה. זאת כמובן בהנחה שהרכב המשוקם (בחוסר מקצועיות וברמה זולה ככל הניתן) לא יגרום לתאונה או מוות.

השוק השחור אחראי לעלייה בהיקף תופעת גניבות הרכב והסחר הפלילי בחלקי חילוף, זיוף זהויות רכב והונאות ביטוח, אובדן הכנסות למדינה ולעסקים החוקיים, פגיעה צרכנית בציבור, גובה תעריפי הביטוח ועוד. 

הפורום טוען כי טיפול בשוק השחור של סחר הרכב ישפיע על המשק באופנים רבים, ביניהם:

  • הקטנת מספר תאונות הדרכים הנגרמות מתיקון לקוי (כשל טכני) וכך גם במספר ההרוגים והפצועים.
  • חיסכון של מאות מיליוני שקלים המשולמים לפיצויים, לטיפול בפצועים ואובדן ימי עבודה.
  • תרומה קריטית לבטיחות הרכבים הנוסעים בכבישים: מניעת שימוש מופקר בחלקי חילוף משומשים וחלקי חילוף שאינם עומדים בתקני האיכות וההתאמה הנדרשים, מניעת שיקום רכבי “טוטאל לוס” בניגוד לתקנות התעבורה, הקטנת הסחר בשרידי רכב וכדומה.
  • הקטנת היקף גניבות הרכב בישראל ותופעת זיופי/שיכפולי הרכב (הלבשת זהות רכב שעבר תאונה על רכב גנוב והחזרתו לכביש).
  • מיזעור הנזק הכלכלי לקופת המדינה מהתחמקות ואי תשלום מס כחוק (במיליארדי שקלים) ע”י סוחרים/מתקנים בשטחי הרשות הפלשתינית.
  • צימצום אובדן הכנסות למדינה מהמיסוי על תפוקת נותני השירות החוקיים במדינה והגברת העבודה לנותני השרות, חברות ציוד, ספקי חלפים וכל שאר העובדים בענף הרכב והתחבורה והגברת התעסוקה בענף זה.
  • מענה וטיפול נאות בהון שחור (רכבים מתוקנים בשטחי הרשות הפלשתינית, מתחת לסככות הבתים ללא חשבוניות ופיקוח).
  • צימצום הונאות ביטוח הגורמות להעלאת הפרמיות אותם משלם ציבור האזרחים (מניעת החצנת עליות).
  • הקטנת הפגיעה בציבור רוכשי רכב פרטי משומש בישראל, הרוכשים רכבים שתוקנו ברמה ירודה ומסוכנת במחירי “מחירון” ונשארים עם רכב פגום, אובדן כספי גדול וסכנה בטיחותית.

חוות הדעת הועברה לוועדת הכלכלה כדי לקדם הצעת חוק פרטית של ח”כ משה כחלון בנוגע לאיסור תיקוני רכב בשטחי הרשות הפלשתינית ומעבר לקו הירוק. 

דורון אובזנק, דובר