איגוד המוסכים בישראל

מחלוקת על גלגלים

מחלוקות בין בעל רכב למוסך שטיפל ברכבו הן עניין שכיח ומטריד. אחת הבעיות היא היעדר היכולת של בעל רכב להבין את מהות התקלה, פתרונה וכן לבקר את איכות התיקון שבצע המוסך. הבעיה נגררת גם כשפונים לבית המשפט לשם בירור המחלוקת ומתן הכרעה. גם השופטים בבית המשפט אינם מחזיקים בידע המקצועי הנדרש עבור הכרעה צודקת והם נזקקים לחוות דעת ממומחים בתחוםפתרון ראוי לסכסוכים מסוג זה טמון במנגנון שמפעיל אגוד המוסכים. האגוד הוא עמותה הפועלת ללא מטרות רווח, והוא מעניק שירות הן לאנשי המקצוע בתחום והן לציבור המשתמש בשירותי המוסכים. מטרותיו המוצהרות של האגוד הן לשמור על השירות הניתן במוסכים כאיכותי, מתקדם ומקצועי. במסגרת פעילותו ניתן לפנות לאגוד בתלונות על מוסכים, אולם חשוב לא פחות הוא מוסד הבוררות אותו הוא מפעיל, ושמשמש גוף פוסק ומכריע במחלוקות המתעוררות בין בעלי רכב פרטיים לבין מוסכים, מכוני רישוי ובדיקה וחברות נוספות

מומחה לדיני פחחות

הפנייה להליך הבוררות יכולה להתבצע בכמה דרכים: פנייה של אחד הצדדים למחלקת פניות הציבור של אגוד המוסכים, בקשה יזומה של שני הצדדים, והפניית תיקי בית משפט לבוררות בהסכמת הצדדים, לאחר שבית המשפט נוכח שאינו יכול להכריע בעניין מפאת הצורך בידע מקצועי.בתי המשפט אף נזקקים, לא מעט,לחוות דעת מקצועיות מהמומחים באגוד במסגרת ההליך המנוהל על ידם. הבוררויות מתנהלות בארבעת סניפי האגוד: ת”א, ירושלים, חיפה וב”שמחלקת פניות הציבור של האגוד אחראית על פתיחת התיק והכנתו לגוף ההליך, לרבות קבלת כתבי הטענות של הצדדים, מסמכים משפטיים במידה שההליך הגיע מבית המשפט, ראיות הצדדים (חשבונית, חוות דעת, תמונות וכל מסמך אחר שיש בו תמיכה בטענות הצדדים) וכדומה. הצדדים חותמים על הסכם בוררות המעגן את סמכות הבוררים לדון וכן את אופן ניהול ההליך. בהתאם לסוג המחלוקת מקים האגוד ועדה מתאימה לדיון בהליך, שכרוך אגב בתשלום דמי טיפולהליך הבוררות מתנהל באמצעות ועדות המורכבות מבעלי מקצוע הנושאים תעודות הסמכה בנושאים רלוונטיים למחלוקת, ועל פי חלוקה לתתי תחומים כמו חשמל ומיזוג אויר, מכונאות, פחחות וצבע, אופנועים וקטנועים, משאיות ומלגזות וכן הלאה. הבוררים עוברים קורס המסמיך אותם, מבחינת הידע והכישורים המשפטיים, לנהל בוררות – והם פועלים במוסד זה בהתנדבות

החזר על הרכב השכור

כיצד מתנהלת הבוררות הלכה למעשה? הצדדים מוזמנים למתן עדות, ובמהלך הדיון רצוי להציג את כל הראיות והעדים הרלבנטיים. ייצוג על ידי עורך דין הוא אפשרות הפתוחה בפני הצדדים, אולם מובן שהוא מייקר את העלויות. הוועדה תערוך את הבדיקות הנדרשות לשם הכרעה, ולעתים יועבר הרכב לבדיקה טכניתחשוב לדעת שצד שיש לו הכרות קודמת עם מי מהבוררים בהליך חייב לגלות זאת מבעוד מועד, על מנת לשמור על הליך הגון. המטרה היא לסיים את ההליך בדיון אחד, ענייני וקצר. ההליך הוא סופי ובעל תוקף משפטי מחייבמפסיקות וחוות דעת שהוציאו עד כה ועדות המומחים של מוסד הבוררות, ניכר כי האגוד שם לעצמו לשמש “כלב השמירה” על איכות השירות ורמת המקצועיות שיקבל הציבור מהמוסכים. כך, למשל, מסר בעל רכב את רכבו לבירור תקלה במערכת המיזוג והמפלט. המוסך שחרר את הלקוח ללא כל טיפול, אולם לאחר נסיעה קצרה החל הרכב להשמיע רעשים, והסתבר שראש המנוע ששופץ לפני זמן מועט על ידי אותו המוסך בדיוק ניזוק שוב. הוועדה, אליה הופנתה הבקשה למתן חוות דעת, קבעה שהמוסך התרשל מכיוון שלא זיהה תקלה בתרמוסטט בעת ששיפץ לראשונה את ראש המנוע. כל טענותיו של בעל המוסך הכופרות באחריותו לנזק, לא הועילו לו. בית המשפט אימץ את חוות הדעת של הוועדה במלואה ופסק לבעל הרכב הן פיצוי על עלות התיקון והן החזר עבור כספים ששילם לשכירת רכבבמקרה אחר לא התייצב בעל מוסך שגרם נזק לרכב, תוך כדי טיפול שגרתי, בפי מוסד הבוררים. בעל הרכב הופנה לבית המשפט, שאילץ את בעל המוסך להתייצב בפני המוסד ולקיים את הבוררות. בסופו של יום, פסק המוסד לטובת התובע

לצפיה בקובץ