איגוד המוסכים בישראל

נאום יו”ר אגוד המוסכים בכנס לשכת המהנדסים והאקדמאים בישראל

נאום יו”ר אגוד המוסכים רונן לוי, בכנס לשכת המהנדסים והאקדמאים בישראל, אשר התקיים בהרצליה ביום חמישי ה-16.11.2006

בוקר טוב

אני שמח להיות כאן היום. ביני לבין שמוליק וחברים אחרים מהלשכה שלכם, יש שיתוף פעולה שנמשך כבר כמה שנים, וזאת גם לא הפעם הראשונה שאני מופיע בכנסים החשובים שאתם מארגנים. הוזמנתי מס’ פעמים בעבר להרצות על נושאים שונים בתחום הרכב. אז – כיו”ר פורום התיקון הבטוח אותו הקמתי בשנת 2003, היום – כיו”ר איגוד המוסכים בישראל

אני מניח שרובכם מכירים את הפעילות הציבורית שלנו בפורום התיקון הבטוח – מטה המאבק של המוסכים נגד חברות הביטוח ונגד העוולות שמתבצעות בחסותן, כאשר שמנו במסגרת המאבק לאורך כל הדרך גם דגש רב בנושא החלפים והכשל הטכני כגורם לתאונות דרכים ולהחמרת תוצאותיהן

היום, במסגרת אחריותי וחובתי כאורגן הבכיר של איגוד המוסכים בישראל וכמי שמוביל את המדיניות והאמירה הציבורית, לתת את הדעת במקביל למכלול הנושאים הרלוונטיים בשוק הרכב, ואני רוצה לנצל מסגרת זו, במגבלת הזמן הקיימת, להציג בפניכם על קצה המזלג את ראיית העולם שלי שכיום, למעשה, היא ראיית העולם של האיגוד שאני מוביל ועומד בראשותו

תחילה, אציג נתון שלא רבים יודעים אותו: איגוד המוסכים הוא האיגוד המקצועי הגדול במדינה. מוסכי ישראל מעסיקים כ- 50,000 איש, מתוכם 24,000 בעלי הסמכות. השוק הזה מגלגל כ 25 מיליארד שקל בשנה. לצערי, לא השכיל האיגוד עד כה לתרגם נתונים אלו לכוח ולאמירה משמעותית דיה, ובדעתי לשנות זאת

ע”פ ראייתי, התקופה הנוכחית בה נכנסתי לתפקידי הינה שעת משבר ומבחן בענף המוסכים בארץ, הדורשת פעולה נמרצת במגוון ערוצים. והבעיות הכואבות ידועות לכולנו. אציין מספר דוגמאות מתוך המכלול חברות הביטוח וחברות הליסינג התפעולי נוגסות ברווחינו ובאיכות העבודה שלנו ולמעשה משתלטות על השוק בעיה קשה ברמת ובתוכן הידע המקצועי –קיים פער אבסורדי בין הדרישות שמציבה המדינה לצורך ההסמכה לבין הטכנולוגיה של המכוניות בהן אנו מטפלים בפועל המחשוב, השמנים החומרים והדלקים שיש להשתמש בהם כיום שונים לחלוטין מאלו ששררו בעבר, אך ישנם מקומות רבים בהם לא התעדכנה רמת הידע של העוסקים בתחום חלק מיבואני הרכב (גם אם בצדק מבחינת זווית הראיה שלהם ושל יצרני הרכב אותם הם מייצגים וגם אם זה נעשה בתום לב ומכוונות ראויות) מכבידים ידם על מוסכי השירות ומנחיתים עליהם “גזירות” חדשות לבקרים– בתקופה משברית זו, התוצאה היא אחת פגיעה קשה ברווחיות ובעצמאות המקצועית שלנו. כמובן, כל עניין קשור בעניין אחר והדברים כרוכים זה בזה. למשל, הנושא של הליסינג (שהפכו כבר למעין קבוצת ריכוז) בעל השפעה גם על נושא המיסוי, הדלקים המותגים, יבואני הרכב, סטנדרט התיקונים, מחיר שעת עבודה התחרות החופשית ועוד ועוד

חשבתם פעם על העובדה המדהימה הזו – כ-180,000 שכירים גוררים מדינה שלמה ועוסקים רבים למאבק הפרטי שלהם – העלאת שכר הנטו שלהם. זה לא אבסורד? אפילו עמיר פרץ לא הצליח לעשות את מה שהם מצליחים לעשות. עד היום לא הבנתי למה העסקים שלי ושל חברי צריכים לממן תוספות שכר של עובד של מישהו אחר וזאת תוך פגיעה קשה ואנושה בעסקים שלנו ובכבודנו המקצועיהיום לבטח תשמעו גם על ההשלכות שיצרה תופעה זו: אחזקה לקויה, טיפול לקוי בנזקי תאונות, טיפול לקוי בנפגעי צד ג’, שיקום רכבים הרוסים, סחר בנורמות צרכניות נמוכות ברכבים המשומשים, פגיעה קשה בערך הרכב המשומש, עודף היצע על ביקוש פגיעה בתחרות בין מותגי הרכב הנסחרים בישראל ועוד הרבה מרעי בישין

אנחנו החלטנו להילחם על העסקים שבנינו בעמל רב וכן על משכורתם והבטחת מקור פרנסתם של עובדינו בכוונתי לפעול בשני ערוצים במקביל: גם כלפי חוץ, להמשיך במאבקים ובפעילות הציבורית מחד ומאידך כלפי פנים – להעלות את קרנו של המקצוע שלנו ולהחזיר לו את כבודו ואת רמתו המקצועית. כמובן, קיים היזון חוזר בין השניים מוסכים בעלי כבוד ואמירה ממילא יביאו לשינוי גורף ומהותי בשוק כולו

היעדים העיקריים שהצבתי לאיגוד בשנה הקרובה, כמובן במקביל להמשך הפעילות השוטפת בפורום התיקון הבטוח, הינם הטיפול בנושא התקינה של חלקי החילוף והשני הוא ההכשרות המקצועיות אנחנו שואפים למצב שבו בדיקת חלקי החילוף תהיה לפני שהם יוצאים מהנמל ולא כמו המצב הפרוץ השורר בשוק החלפים נכון להיום. אנחנו מעוניינים להפחית למינימום את כמות חלקי החילוף הבלתי ראויים הנכנסת לארץ ולהחמיר במקביל את הפיקוח ואת האכיפה. אנו גם שואפים לגרום לכך שיבוא חלפים כאלו יהיה בלתי משתלם, בסופו של דבר, לכל השרשרת – החל מהיבואן וכלה במוסך שמתקין חלפים כאלו במקום שיתקין חלפים ראויים, או בשמאי הרכב שמאשר התקנת חלפים כאלו לצורך הוזלת עלויות התביעה – דבר שמשרת רק את חברות הביטוח ולא את הצרכן הסופי שנפגע קשות שלא לדבר על הסכנות הבטיחותיות הכרוכות בהתקנת חלפים לא תקינים בכוונתנו להביא את נושא החלפים למודעות ציבורית אפילו רחבה יותר ממה שהיה עד היום, ולהיאבק בעצם באמצעות הצרכן – הוא ידע מה לשאול, מה לדרוש ובסופו של דבר – גם מה לפסול. נלמד את הציבור לא להיות הדיוט ולהיות מודע לזכויות שלו בתחום הרכב

לסיום, לא רק מילים אלא כבר מעשים, ובחיבור לנושא הכנס שלכם היום – חלפים ובטיחות – מילה אחת על מבצע “הכן רכבך לחורף” של האיגוד שנמצא בעיצומו בימים אלו. במהלך החודשיים הקצרים בהם אני מכהן כיו”ר, הרמנו את מבצע בדיקות החורף ברמה ובהיקף שלא היו בעבר. השנה, אנו מקיימים שיתוף פעולה עם איגוד מכוני הרישוי איגוד יבואני הרכב ואיגוד קציני הבטיחות (שמתם לב גם כמובן לפעילות המבורכת של המשטרה ומשרד התחבורה בימים אלה) והמבצע מתנהל בקונספציה חדשה בה אנו פותחים את שערי המוסכים לכל רכב ולכל נהג, בחינם וללא תמורה – “בדוק את הרכב אצלי ותהיה שקט לאחר מכן בין אם לא נמצאו ליקויים ובין אם תוקנו כאלה שנמצאו שהכשל הטכני לא יהיה הגורם המשפיע של התאונה הבאה שלך שחלילה לא תקרה ולא תחמיר את תוצאותיה

השבוע ישבתי עם בוחן תנועה ושוחחנו על המחקר שאני מעוניין להזמין על מנת להעמיק את הידע הציבורי בנושא ושמעתי ממנו את הסיפור החם הבא. סיפור, אגב, שמתנהל כרגע בבית המשפט. סיפור עצוב על אוטובוס שדרס אדם והרגו. האוטובוס הנ”ל החליף בלמים במוסך שבוע לפני סיפור הדריסה. באותו יום טרגי האוטובוס נסע ולפתע אדם קפץ לכביש- כ-50 מ’ לפני האוטובוס. לנהג האוטובוס לקח כ-15 מ’ עד שהחל את פעולת הבלימה . מרחק הבלימה היה 38 מ’ – התוצאה: האדם נדרס ומת. בבדיקה שבוצעה אח”כ נמצא כי החלפת הבלמים לא הייתה תקינה וכי עם בלמים תקינים האוטובוס היה נעצר לאחר כ- 18 מ’ בלבד. משמע – לו תיקון הבלמים היה משיב את מצב הרכב לתוצאות הנדרשות על ידי היצרן (חלקים ורמת ביצוע) – המוות היה נמנע ואותו אדם ז”ל היה ממשיך לחיות עד עצם היום הזהאל תקלו ראש בגורם המכאני החומר הזה וריכוזו המדעי יופץ על ידינו לציבור הרחב ואני תקווה כי כל נהג יהיה מודע לאחריות הגדולה של מתקן הרכב וכן לאחריותו האישית הכבדה, לעשות את הבחירה הנכונה – מוסך טוב שמתקין חלקים טובים בחירה נכונה כאמור, תציל חיי אדם

תודה על ההקשבה והמשך כנס מוצלח