איגוד המוסכים בישראל

חלקי החילוף הדרושים למסקנות ועדת זליכה

בשבוע שעבר נחשפו ב”כלכליסט” לראשונה מסקנותיה הסופיות של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, שיוגשו השבוע לשר התחבורה ישראל כץ. לאחר ששר התחבורה יאשר את המסקנות ויוסיף להן את הערותיו יהפכו המסקנות להצעת חוק להסדרת ענף הרכב, אשר תוגש לכנסת. על פניו, מדובר בשורה של המלצות שנועדו להיטיב עם הצרכן הישראלי, אך בפועל הנוסח הסופי של המסקנות מעלה לא מעט סימני שאלה: האם הצרכן הישראלי בכלל ירוויח משהו מהן? בואו להתעדכן ולהגיב בפייסבוק של כלכליסט1.הגבלת נתח השוק של היבואניםחלק מהיבואנים יקבלו חסינות אחת ממסקנותיה החשובות של הוועדה נוגעת להטלת מגבלת גודל על יבואני הרכב: יבואן אשר מחזיק ביותר מ־8% מנפח שוק הרכב הישראלי לא יוכל לייבא ארצה כמה מותגי רכב, אלא אם מדובר ביבואן אשר מייצג קונצרן עולמי. הסיבה לכך, טוענים גורמים אשר מקורבים לוועדה, היא שבוועדה יודעים היטב שיציאה למלחמה מול הקונצרנים הגדולים של עולם הרכב אינה מומלצת. מבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב עולה שכיום קיימים כמה יבואנים אשר עונים על הגדרה זו: כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי המחזיקה ב־17.7% מהשוק; דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד אשר מחזיקה ב־14.2% מהשוק; כמו גם טלקאר, יבואנית קיה, דייהטסו וסאנגיונג המחזיקה ב־8.1% מהשוק. על פניו הפתרון פשוט: היבואנים הגדולים יפורקו מנשקם והשוק יהפוך תחרותי. אלא שבפועל מדובר ב”הענקת חסינות” ליבואני רכב אחרים. כך צ’מפיון מוטורס מחזיקה ב־12% מהשוק ותהפוך למובילת שוק. בל נשכח את המיזוגים והבריתות אשר מתרחשים בזירה העולמית. כך לדוגמה לאחרונה דיווחה סוזוקי על מגעים לרכישתה על ידי פולקסווגן. מהלך שכזה, אם יקרה, יחזק את כוחה של צ’מפיון מוטורס, בחסות ועדת זליכה.

לצפייה בכתבה המלאה