איגוד המוסכים בישראל

איגוד חברות הביטוח – גילוי דעת

ביום ה’ , 8.12.05 , התקיים עימות רדיופוני ביני לבין מר שמואל מלכיס מאיגוד חברות הביטוח ובו נמסרו על ידו מספר פרטים (אחוזים ומספרים) ודברים , מהם ניתן היה להבין לכאורה, כי הבעיות אותן מציג ומפיץ איגוד המוסכים , הינן בעיות אישיות או פרטיות שלי

לאור האמור החלטתי להעביר אליכם את דו”ח פעילות אגף שוק ההון הביטוח והחיסכון (המפקח על הביטוח)לשנת 2004 בו ניתן לקרוא בסעיף 15 לדו”ח : את דיווח המחלקה לפניות הציבור ,ממנו עולה כי נרשמו לשנת 2004 סך של 3,727 פניות ובסך הכל – 4,223 פניות כנגד מפוקחים (בחלק מהפניות התלוננו המבוטחים על יותר מחברת ביטוח אחת).עוד עולה מהדו”ח הנ”ל כי 90% מהפניות הן בענף הביטוח. הגידול בתלונות בהשוואה לשנת 2003 עומד על כ- 40% . הגידול היחסי בתלונות שנמצאו מוצדקות עומד על כ- 50%

עוד עובדות – 1. כתוצאה מתלונה שלי כנגד חברת הביטוח מגדל שהוגשה בשנת 2003 ושנמצאה מוצדקת – יצאה הכרעה עקרונית שחייבה את חברת הביטוח “מגדל” לשנות את מדיניותה בכיסוי נזקים של רכבים המתוקנים במוסכים שאינם בהסדר – ההכרעה מפורסמת באתר איגוד המוסכים. על משקלן המשפטי של ההכרעות העקרוניות היוצאות ממחלקת פניות הציבור , ניתן ללמוד מאסיפת הדו”ח המצורף

2. לאחר תלונות רבות שלנו ,של שמאים ושל אזרחים נוספים , בוטל נוהל “כתב הסילוק/ויתור” כפי שהיה נהוג אצל רוב חברות הביטוח

3. כתוצאה מתלונות שלנו ,של אזרחים ושל שמאים , בוטל הנוהל הפוגעני ואף החוצפני בו נדרשו ניזוקי צד ג’ לבקש מאיתנו ,בעלי המוסכים, חשבוניות רכישת החלפים של המוסך מספיקו כתנאי להמשך הטיפול בתביעתם – נוהל זה אף הוביל לקוחות רבים של המוסכים לדרוש הקצאת אשראי גבוהה מהמוסך בשל עיכובים בניהול והסיום של תביעתם

סוכני ביטוח רבים אף מנחים את לקוחותיהם לדרוש אשראי ו/או הבטחה למתן אשראי מהמוסך עד לסיום הטיפול בתביעה – כך נהפכו מוסכים רבים לשותפים/מעורבים במחלוקות לא להם . יש לזכור כי מוסכים אינם חלק משוק ההון ואינם עוסקים במכירת אשראי על בסיס מסחרי. במקרים בהם המחאות לא כוסו על ידי הלקוחות – נוצרו עימותים וסכסוכים רבים בין המוסכים ללקוחותיהם – ללא סיבה וללא צורך נוהל זה היה קיים , טופל ושונה על ידי המפקח על הביטוח (מפורט בדו”ח הרצ”ב)

4. פורום התיקון הבטוח ניהל וטיפל בעשרות תלונות וליקויים שהובאו לטיפולינו מכל קצוות הארץ וברובם טיפלנו בהצלחה ולשביעות רצון הצדדים . במספר לא מועט של המקרים – המחלוקות טופלו ישירות אל מול חברות הביטוח והסתיימו ללא טיפול משפטי ובצורה יעילה

5. תיקים רבים מובאים בפנינו לצורך סיוע ו/או עצה בלבד דרך עורכי דין שקראו את פרסומינו , דרך שמאים , דרך סוכני ביטוח וכולם טופלו ללא משוא פנים וללא בקשת תמורה מצידינו

6. טופלו על ידינו מספר מקרים בהם רכשו אזרחים מסוחרי רכב ,רכבים שהוצגו בפניהם כרכבים “ללא עבר תאנתי” ומאוחר יותר הסתבר כי רכבים אלה עברו תאונות קשות והוכרזו כ”אובדן להלכה” בעבר. בכל המקרים בהם טיפלנו – הטיפול היה לשביעות רצון הנפגע

7. הועברו על ידינו הרצאות בנושא התיקון הבטוח לגורמים רבים בשוק הרכב – מאות בעלי מוסכים , יבואני הרכב , מהנדסים , שמאי רכב , קציני בטיחות, סוכני ביטוח, מנהלי תחבורה , פורום נוהגי הייטק , לקוחות של מוסכים ועוד – כל זאת ללא תמורה ובמאמץ משותף של חברי איגוד המוסכים ,חברי איגוד השמאים , ארגון מנהלי תחבורה (שהם למעשה ציבור צרכנים – לא בעלי אינטרס כלכלי) ועוד

8. הפורום מקיים מגע שוטף עם רשויות המכס והמיסים , משרד המפקח על הביטוח (אגף הביטוח הכללי ואגף פניות הציבור) , נציגי משרד התחבורה , נציגי הממונה להגבלים עסקיים, המועצה לצרכנות ,הטכניון , המכון לחקר הכשל , מומחים בתחום התחבורה ועוד

9. הפורום מפרסם ודואג להפיץ חומר משפטי רב הקשור לתיקונים לקויים , שימוש בחלפים לא תקינים/מתאימים , בדיקות רשלניות ,שומות שונות ,עדויות ועוד.

10. הפורום דואג לקיים ולהקים כתבות מעניינות בערוצי התקשורת השונים שיש להם עניין לציבור הרחב ( עובדה , ערוץ החדשות , תיק שיווק ועוד )

11. הפורום הקים מאגר ידע נרחב בכל תחום תיקון הרכב על מרכיביו השונים. מאגר זה מאפשר לנו למסור חומר בצורה מהירה וזמינה לכל דורש וללא תמורה. לבטח שכחתי לציין עוד מאות פעולות שנעשות מידי יום על ידי הצוות הנפלא (הכולל את עובדי איגוד המוסכים ,שמאים רבים , אנשי תקשורת , בעלי מוסכים , יועצים משפטיים , לקוחות שנרתמו לנושא ורבים שמסייעים בהתנדבות וללא תמורה כספית ) המסייע לעבודתנו והמלווה אותי בשנים האחרונות

נושאים רבים עוד לפנינו ואנו מטפלים בהם באופן שוטף.

לאור העלאת הטענה המופרכת והבלתי אחראית , קבל עם ועידה, כי פעילותי ממומנת על ידי איגוד היבואנים, אעיר הערה אחרונה לאיגוד חברות הביטוח ולנציגיו – על פי דעתי האישית – כמי שמעריך את כספי המבוטחים המניעים את רווחיכם הנאים והמעריך את דעת הקהל הכללית – נחמד היה לו אתם תציעו לממן את פעילותינו על מנת למגר תופעות שליליות ועל מנת לשבע את רצון המבוטחים עימם יש לכם חוזים ושמשלמים לכם כסף בעבור ביטוח הסיכון ועל מנת לשפר את יישום עקרון ההשבה לקדמות בתחום הרכב איגוד חברות הביטוח האמריקאי , לשם דוגמא , פעיל , משפיע ומשקיע הון רב בתחום הבטיחות של הרכב. לחילופין , אנו נסכים להציע לכם סיוע ללא תמורה בכל מקום ו/או לכל פעילות שתבקשו לבצע לטובת שמירת הבטיחות בתחום הרכב בישראלאיגוד המוסכים נלחם בתופעות שליליות היוצאות מקרבו ולאחרונה האיגוד השפיע על משרד התחבורה להתלות רישיון של בעל מוסך למשך שנה בשל עבירות שביצע

איגוד חברות הביטוח בחר , על פי האמור ( בידינו תמליל הדיון ותמלילי דיונים אחרים לרבות דיונים בועדות הכנסת השונות) , להתבצר בהכחשות ו/או ב”מזעור” הנושא ולהזים את טענותינו שהוכחו כמוצדקות על ידי השתלחות אישית ועל ידי השמצות חסרות בסיס וביסוס –חבל לנו על כךאנו מצפים כבעלי מקצועות חופשיים וכלקוחות המבטחים את עסקינו וחיינו בידיכם (כ-5,000 מוסכים המעסיקים עשרות אלפי עובדים )– כי תכבדו את עסקינו (שיש בהם חשיבות מקצועית) , את כספנו , את דברינו בתחום המקצועי בו אנו המומחים ,תשנו קו זה ושתפו פעולה באופן אקטיבי

מידע על פעילותינו הכללית מפורסם לציבור באתר האינטרנט שלנו – www.iga.co.il

רונן לוי

יו”ר פורום התיקון הבטוח של אגוד המוסכים בישראל

לצפיה בכתבה המלאה